Skip to main content

في زمن الانفلونسرز الفاشونيستا و وظائف حرة زي الفريلانسرز شكل الأيام اللي الناس بيشتغل فيها في نفس الوظيفة من الساعة 9 إلى 5 طوال حياتهم ما بقيتش العادي بتاع زمان. مع التغييرات اللي طرأت على المشهد العالمي، في ناس كتير غيروا شركاتهم ووظائفهم، وده أدى إلى عدد كبير من الأشخاص اللي بيدوروا على فرص جديدة مش بس محليًا ولكن في جميع أنحاء العالم.

المقالة دي هتساعد الناس اللي بيدوروا على وظيفة جديدة أو موظفين في شئون العاملين من خلال نصائح مفيدة خلال المدونة بتاعتنا.

أولاً وقبل كل شيء، السيرة الذاتية الكويسة هي أداتك الرئيسية علشان تلاقي وظيفة أحلامك. وفي حين أن كتير من اللي بيدوروا على شغل بيحتاجوا انهم يستخدموا محافظ لعرض الأعمال الفنية او الكتابية السابقة (portfolio)، وشوية بيصوروا سير ذاتية بالفيديو للي شغالين في مجالات بيتعاملوا فيها مع الناس وجها لوجة. إذا كانت سيرتك الذاتية مش قوية، يبقى من المتوقع أن الناس مش هياخدوها في الاعتبار. علشان كدة كتبنالك في المقال ده شوية نصايح ضرورية عند كتابة أي سيرة ذاتية، اتبعها بعناية:

صفحة واحدة فقط:

مع انها حاجة بديهية ولكن لسه بتفاجئ من عدد الأشخاص اللي بيبعتوا سير ذاتية مكونة من 2 أو 3 صفحات! الرغي المبالغ فيه ده مالوش مبرر بس ممكن الشخص كان اشتغل في وظائف سابقة كتير و كل واحدة بوصف و مهام مختلفة ومهارات الواحد بيكون عاوز يسلط عليها الضوء. إذا كان الموقف كده، فكر في كتابة كذا سيرة ذاتية منفصلة تعزل مجموعات المهارات لوظائف معينة و ماتذكرش التانيين، يعني مثلا اعمل سيرة ذاتية للتدريس بس فيه وظائف التدريس أو شغل مماثل. موظفي الموارد البشرية هما ناس عادية بتزهق وبتعدي المعلومات اللي مش مهمة زينا زيهم ولو لازم تتعامل مع المئات إن لم يكن الآلاف من المتقدمين، الشخص ده مش هيضيع وقته مع السير الذاتية المعقدة الطويلة.

كفاية خط Times New Roman الممل:

احنا في عام 2022 ليه بتستخدم خط بقاله 90 سنة؟ القصد من السير الذاتية أنها ما تكونش مملة، بل على العكس، لازم تكون مثيرة وفريدة من نوعها لجذب انتباه وخيال صاحب العمل، علشان كده ارجوك استخدم خط جديد. ده مش معناه انك تستخدم خط مش شكله احترافي او طفولي بزيادة، وممكن تلاقي العشرات إن لم يكن المئات من الخطوط جديدة تغير شكل سيرتك الذاتية كليا. .

استخدم العناوين القياسية لأقسام السيرة الذاتية:

عدد المواقع التي بتاخد المعلومات من وثيقة سيرتك الذاتية دون الحاجة إلى كتابتها في ازدياد كبير؛ وجود العناوين دي بيخلي من السهل على واجهات برمجة التطبيقات استخراج بياناتك لتسهيل عملية إملاء معلومات اعمالك اللي فاتت او نقل بياناتك زي العنوان و رقم التلفون الخ.

اللينكات (الروابط) هي حليفتك:

مع اعتماد أقل وأقل على المستندات الورقية، من الأرجح أن سيرتك الذاتية هتتشاف على جهاز كمبيوتر أو على محمول في مكان ما، علشان كده ما تخفش من إدراج روابط إلى مواقع الويب الخاصة بشركة العمل القديمة وربط أي عمل منشور في مقالة مثلا في سيرتك الذاتية. ده بيخلي مهمة أخصائي الموارد البشرية أسهل وبيسهل عرض عملك / أو محفظتك للوظائف الإبداعية.

الصور الشخصية  مش ضرورية

أشخاص كتير بيحطوا صور ليهم وهما لابسين ملابس رسمية  وهما مش عارفين ان الصور دي ممكن تستخدم للتمييز ضدهم على أساس العرق / المظهر. طالما انك مش مقدم على وظيفة مذيع مثلا (أو أي منصب هتقابل ناس كتير وجها لوجه من خلاله) فالصور مش مطلوبة خالص وزي ما قلنا يمكن تستعمل ضدك. فا ابعت السي في بالصور لما يتطلب منك بس، واحتفظ بنسختين من سيرتك الذاتية بصورة ومن غير صورة علشان ماتضيعش وقت لما تقدم لوظائف مختلفة.

نماذج التصميم (templates) تجعل الحياة أسهل

لو كنت تبحث على الإنترنت عن طرق لجعل سيرتك الذاتية أكثر جاذبية، فمن المحتمل أنك صادفت العديد من القوالب او الثيمز بتصميمات جديدة ومبتكرة لعرض معلوماتك وتوفير المساحة وتساعدك على تجنب المشاكل لما الكلام يتبعتر في مليون اتجاه على برنامج الوورد لما تغير مكان صورة أو كلمة سنتي واحد.

اختر نوع السيرة الذاتية الصح

في نوعين رئيسيين من السير الذاتية: السير الذاتية العكسية اللي بيظهر فيها خبرة العمل مع أحدث المناصب أولاً، والنوع الثاني من السيرة الذاتية هي سيرة المهارات المهنية اللي بتركز بشكل أكبر على مهارات الوظائف السابقة بدلاً من وضع كل المعلومات عن الوظيفة بالتفاصيل المملة.

كل نوع من أنواع السيرة الذاتية بيكون موجه أكثر نحو وظائف بعينها، و هيكون لينا مقال مفصل أكتر في الموضوع ده.

Leave a Reply