Skip to main content

الآلاف من الناس بتستخدم منصة أوليكس لبيع و شراء حاجات كتير ولأننا عايزينك تبيع عربيتك في أسرع وقت وتستفيد اكتر من منصة أوليكس قررنا نساعدك بنصائح هتفرق معاك بجد.

جودة وكمية الصور: من المشاكل المتكررة على منصة أوليكس. الكاميرات الضعيفة جزء من المشكلة بس في حالات كتير الصور بتكون مهزوزة أو مش واضحة بسبب أن الضوء مش كويس، او في حاجات كتير حوالين العربية. صور العربية اكتر من 5 صور في ضوء النهار في مكان فاضي.

إثبات الصيانة والحفاظ على الإيصالات: معظم التوكيلات بتدي أختام لتسجيل تواريخ الصيانة ومعظم مراكز الخدمات / المحلات بتدي إيصالات للأجزاء وقطع الغيار زي الزيت والفلاتر أو أى كماليات جديدة؛ بيهتم الشاري بالتواريخ او الضمانات المخصوصة بكل جزء والأوراق دي بتكون إثبات للمصاريف اللي اتدفعت لصيانة العربية وده في النهاية بيزود قيمتها.

عرض الكماليات و الاكسسوارات الجديدة: لما الواحد بيحب عربيته بيدلعها ويجبلها حاجات كتير تعلي امكانياتها، فا الكماليات دي تشمل السماعات أو إطارات مخصصة أو چنوط وحاجات تانيه كتير. لما توضح الحاجات دي في الإعلان بتاعك و تصورها صور واضحة هيخلي سعر البيع مقنع اكتر.

التسعيرة الصح: الفصال جزء من الحياة في مصر و للسبب ده الناس بتطلب سعر كبير من باب الاحتياط. علشان لما الشاري يفاصل يوصل للسعر اللي هو اصلا عايزة؛ طريقة التفكير دي هي سبب أساسي في تضخم أسعار العربيات؛ ولما تقارن بالناس التانية اللي حاطين اسعار عالية لنفس الموديل، بتكون الاسعار مبالغ فيها وينتهي الأمر بوقف بيع العربية بالسرعة أو بالسعر المطلوب.

احسب السعر العادل على أساس عامل الاستهلاك والحالة الفعلية للسيارة و راعي توقيت نزول موديلات السنة الجديدة او تغير شكل العربية واكتب سعر نهائي من غير فصال و ريح نفسك.

Leave a Reply