Skip to main content

القاهرة مدينة كبيرة ومفيش حي فيها زي التاني، كل حى ليه العلامات المميزة بتاعته والمود الخاص بيه؛ في منها الأحياء الزحمة واللي مليانة حياة الصبح وبالليل وفيه الأحياء الهادية اللي ماتسمعش فيها صوت. اختيارك للسكن في أى نوع منهم يعتمد على انت بتفضل الزحمة ولا الهدوء. بس الأهم ان فيه شوية حاجات لازم تاخد بالك منها لما تيجي تشتري او تأجر في أي حي في القاهرة؛ زي الموقع، قيمة البيت وسهولة الوصول. فيه بعض الأحياء في القاهرة الطلب مستمر عليهم بقالهم سنين دلوقتي، و دي قائمة بأفضل الأحياء اللي ممكن تحب تسكن فيهم سواء لوحدك أو مع عيلتك. 

القاهرة الجديدة / التجمع 

بناءا على البيانات والإحصائيات، التجمع من المناطق الأعلى مش بس في حجم الطلب لا كمان في حجم العرض من ناحية المجمعات السكنية اللي بتتبني فيه كل شوية؛ ومن مميزات التجمع انه قريب من المطار ويعتبر أقل في الزحمة من وسط المدينة. بالإضافة لوجود مشاريع سكنية كتير من أكبر المطورين الا انه كمان مكان لطيف جدا للخروج مليان مطاعم وكافيهات ومولات تجارية وكتير من البنوك والشركات نقلت فرعها الرئيسي هناك. 

6 أكتوبر/ الشيخ زايد 

أكتوبر والشيخ زايد  نسخة من التجمع في غرب القاهرة، وبييجوا في المرتبة التانية بعد القاهرة الجديدة من حيث حجم العرض. أكتوبر والشيخ زايد منطقة كبيرة ومليانة بأفضل المولات التجارية ومجمعات المطاعم والكافيهات زي مول مصر، مول العرب، جاليريا 40، وممشى القاهرة المعروف ب Walk of Cairo غير المطاعم وأماكن السهر الفخمة. 

مدينتي 

لو عايز تهرب من الزحمة والدوشة اللي في قلب القاهرة وتعيش في مكان هادي ومريح وفيه كل اللي ممكن تحتاجه وفي نفس الوقت قريب تبقى مدينتي واحدة من المدن اللي لازم تفكر فيها وأنت بتشتري أو بتأجر. مدينتي بتقدم تصميمات معمارية مودرن و أنيقة سواء للفيلات أو العمارات وفي نفس الوقت هاتستمتع بالهدوء والراحة النفسية والخصوصية والأمان. هتلاقي كل اللي ممكن تحتاجه حواليك سواء سوبر ماركت، مستشفيات، مدارس، أماكن للترفيه، نوادي، خدمات سكنية مميزة، مش هاتحس ان فيه اى حاجة ناقصاك محتاج تطلع علشانها من مدينتي. ده غير المساحات الخضراء الواسعة وأماكن لعب الجولف والمناظر اللي ترد الروح اللي هاتكون محاط بيها طول الوقت. وطبعا ماينفعش ننسى المول المفتوح في مدينتي و اللي يعتبر واحد من أهم المولات في مصر والشرق الأوسط.

الزمالك

الزمالك من الأحياء اللي مهما عدى عليها وقت هاتفضل جميلة، دافية، مريحة وهاتحس فيها بروح القاهرة الحقيقية كفاية انها بتطل على النيل ومليانة بالأشجار اللي بقالها مئات السنين تحس ان فيها عراقة القاهرة القديمة. الزمالك مكان لطيف جدا للسكن. وكتير من الأجانب لما بييجوا مصر بيحبوا يعيشوا فيها بسبب جوها العام و روحها الخفيفة. هى مركز لمعظم السفارات في مصر وده بيخليها من أكتر الأحياء أمان لأن أفراد الأمن موجودين في الشوارع باستمرار، هتلاقي فيها مطاعم كتير وكافيهات وبارات، حتى لو هتتمشى بس في شوارعها هاتتبسط. 

المعادي

من أحياء القاهرة اللي برضه كتير من الأجانب يحبوا يعيشوا فيه، المعادي community لوحدها. رغم انها هادية ومفهاش أماكن سهر كتير زي الزمالك لكن ممكن تلاقي فيها بارات صغيرة وكتير من الأجانب فاتحين مطاعم فيها وبيقدموا الأكلات الخاصة بمطبخ بلدهم. معروفة بالحدائق والأشجار الكتير اللي في كل شوارعها غير ان كل الحيوانات عايشين فيها بسلام، سكان المعادي تحسهم من كوكب تاني حريصين جدا على أسلوب حياة صحي هتلاقيهم بينزلوا يتمشوا، يجروا أو يركبوا عجل. 

بشكل عام؛ فيه مناطق كتير حلوة تعيش فيها جوة القاهرة، ادخل على أوليكس هتلاقي فيلات وشقق للتمليك أو الإيجار في كل حتة في مصر.

Leave a Reply