Skip to main content

في ظل الأوضاع الإقتصادية اللي بنعيشها الفترة دي من تضخم وانخفاض سعر العملة، معظمنا بقى محتاج مصادر تانية يزود بيها دخله و يا سلام لو المصادر دي تكون بالدولار، علشان كدة الفريلانس هو فرصة كويسة جدا انك تزود دخلك من غير قيود وفي المجال اللي تحبه. واحنا في المقال ده جمعنالك أفضل مواقع ممكن تلاقي عليها شغل فريلانس في مختلف المجالات:

Fiverr

هو منصة بتوصل بين الأفراد الفريلانس وأصحاب الأعمال في كل أنحاء العالم في مختلف المجالات الديجيتال زي تصميم المواقع الإلكترونية، كتابة المحتوى و التعليق الصوتي. فايفر بيوفر طريقة مبسطة للتعامل ما بين أصحاب الأعمال والفريلانسرز اللي بيكون اسمهم على الموقع بائعين Sellers و الخدمات اللي بيقدموها اسمها Gigs، وأصحاب الأعمال اسمهم مشترين Buyers

الفريلانسرز اللي هما الsellers بيسجلوا على الموقع مجانا و بيكون ليهم حساب خاص بيهم يقدروا من خلاله  يحطوا خدماتهم اللي بيقدموها والأسعار بتاعتها، وأصحاب الأعمال بيتصفحوا وبيختاروا ما بين كل الsellers الموجودين المناسب ليهم. لما المشتري بيقرر يدفع مقابل خدمة معينة الموقع بيسحب منك أوتوماتيك 20% من المكسب و بيحولك 80% من السعر المعروض. الفلوس بتتحول على الحساب البنكي الخاص بيك أو Paypal

Upwork  

هو منصة أمريكية ظهرت مع بداية ظهور مفهوم الفريلانس، بيضم أصحاب الأعمال و الفريلانسرز في كل العالم في مختلف المجالات زي الكتابة والترجمة، الجرافيك ديزاين، تصميم المواقع الإلكترونية والتسويق والمبيعات وأكتر من كدة بكتير. المنصة بتوصل أصحاب الأعمال بالفريلانسرز أو الشركات للحصول على فرص عمل عن بعد و يتواصلوا مع العميل ويقبضوا مقابل شغلهم. علشان تبتدي تشتغل كفريلانسرعلى Upwork اعمل البروفايل الخاص بيك وضيف كل المعلومات الخاصة بالخدمات اللي تقدر تقدمها، خبرتك ومهاراتك علشان العملاء يقدروا يحددوا ان كنت مؤهل للوظيفة اللي عندهم أو لا، لما تتقدم لمشروع أو وظيفة معينة. 

Upwork بيتبع تكنيك تصاعدي شوية فيما يتعلق بالقبض والفلوس بمعنى ان كل ما اشتغلت أكتر كل ما دفعت مصاريف أقل؛ مثلا، الموقع بياخد عمولة 20% على أول شغلانة بمقابل 500$ وبالتدريج بتقل العمولة دي. تقدر تسحب فلوسك من خلال أكتر من وسيلة زي التحويل المباشر للبنك أو Paypal.

Freelancer 

موقع تاني بيجمع الفريلانسرز والشركات من كل أنحاء العالم، عليه مجموعة كبيرة من العملاء والخبراء. علشان تسجل عليه كفريلانسر محتاج تملى قائمة تسجيل دخول، تكتب فيها كل التفاصيل الخاصة بيك اللي تضم مهاراتك وخبراتك و شهاداتك التعليمية. كمان تقدر تحط المشاريع اللي اشتغلت عليها كعينات من شغلك، فيه مسابقات كتير بتتعمل على الموقع خاصة بالتصميم، تقدر كفريلانسر تستفيد من المسابقات دي بانك تكسب فلوس من خلال انك تجمع أكبر عدد من الآراء الإيجابية على شغلك. الموقع بياخد من كل فريلانسر عمولة 10% من السعر المتحدد و بيبعت الباقي من خلال Paypal أو أى حساب بنكي. 

Dribble 

واحد من أشهر المواقع للعمل الحر أو عن بعد واللي بيضم كل اللي بيشتغلوا في الصناعات الفنية الإبداعية زي مصممين الجرافيك وكتاب المحتوى والفنانين بشكل عام علشان يتواصلوا مع بعض و يشاركوا خبراتهم و يوصلوا لأكبر عدد من العملاء اللي محتاجين فريلانسرز بدل الشركات علشان يشتغلوا على مشاريع محددة. المصممين والفنانين بيستخدموا Dribble علشان يعملوا بورتفوليو خاص بيهم يعرضوا فيه شغلهم و دي من الحاجات اللي بتزود فرصتك في انك تاخد شغل أكتر، أول ما بتعمل تسجيل دخول الموقع بيطلب منك تحط عينات من شغلك علشان تبني البورتفليو بتاعك. من الطرق التانية اللي تقدر تلاقي بيها شغل انك تدخل على قائمة الوظائف و تشوف المشروع المناسب ليك. فيه فرص عمل مختلفة على الموقع ما بين تصميم مواقع، تصميم جرافيك و كتابة محتوى. لكن علشان تقدر تدخل قائمة الوظايف لازم يكون عندك حساب مميز و اللي تقريبا بيتكلف من 5 ل 10 دولار في الشهر، النسخة المميزة من الموقع بتسمحلك تحط فيديوهات للشغل الخاص بيك و بتحطك في أولوية نتايج البحث.

Outsourcely 

منصة تانية من المنصات اللي بتوصل بين الفريلانسرز وأصحاب الشركات الناشئة حول العالم، بيقدم مجموعة مختلفة من فرص العمل الحر أو العمل الجزئي، من أهم مميزات الموقع ده انه مجاني يعني الفريلانسرز مابيدفعوش أى عمولة على الشغل اللي بياخدوه على عكس المنصات التانية لأنهم بياخدوا أرباحهم من العملاء أصحاب الشركات فا تقدر تحتفظ بكل الفلوس اللي بتجيلك لنفسك. بس في نفس الوقت برضه فيه حساب مميز تكلفته 10 دولار في الشهر واللي بيتيح ليك فرصة انك تعمل بورتفوليو خاص بيك وممكن تحط فيديو يضم شغلك أو تسجل cover letter بصوتك كمان بيكون ليك الأولوية في الظهور في نتايج البحث. 

عموما، الفريلانس هو مفهوم آخر لرائد الأعمال بمعنى انك انت مدير نفسك محدش بيقودك أو بيوجهك من غير أى قيود الوظيفة التقليدية زي ساعات العمل، الزحمة والمواصلات أو المرتب المحدود. بدل ما تفضل تتمنى تاخد زيادة في المرتب أو تسأل مديرك عن زيادة، خليك أنت المسيطر على حياتك بإنك تحقق أمانك المادي من خلال العمل الحر.

Leave a Reply