Skip to main content

أول ما الليل ييجي في رمضان وترد فينا الروح بعد الفطار و ترجع الشوارع للحياة، الناس بتبتدي تنزل وتروح أماكن تستمع فيها بأجواء رمضانية مميزة، ومفيش مانع من وقت للتاني تكسر الروتين وتتسحر في مكان حلو وتقضي ليلة رمضانية ماتتكررش، لو لسه بتدور على الأماكن اللي ممكن تتسحر فيها رمضان ده، جمعنالك شوية أماكن كل واحد فيهم بيقدم أكلات مختلفة تكسر بيها الروتين وتغير شوية. 

1- مولاي 

بعد ما أبهرونا بمكانهم اللي كان في قلعة صلاح الدين السنة اللي فاتت، خيمة مولاي راجعة رمضان ده علشان تبهرنا أكتر وتعيشنا ليالي رمضانية في أجواء تراثية مميزة في قصر عابدين. تقدر تحجز من خلال الاتصال بيهم على 01063450000 أو 01063460000

يوميا من 11 صباحا ولحد 3 الفجر. 

3- طاولة إيفون

استمتع بسحورك في جو مريح ودافي وانت بتاكل أحلى أكل لبناني في طاولة إيفون، عندهم حديقة أوبن إير علشان تستمتع بالأكل وانت بتشم هوا. 

4-  سميحة

لو نفسك في أكلة حرشة تكسر بيها الروتين في رمضان يبقى ماينفعش يفوتك الفطير المشلتت بتاع سميحة، كمان عندهم مخبوزات مختلفة و بيتزا إيطالية 

5-  جراتسياس

تعمل ايه لو زهقت من الاكل التقليدي وعايز تتسحر حاجة جديدة ومختلفة؟ احنا نقولك! عمرك فكرت تتسحر مكسيكي؟ لو لا، يبقى لازم تاخد بعضك وتروح جراتسياس، علشان تبسط نفسك بأحلى أكل مكسيكي في القاهرة، كمان عندهم سحور شرقي مميز، بس الأكيد انك لو عايز تكسر الروتين بأكلة حلوة على السحور يبقى جراتسياس في الشيخ زايد!

Leave a Reply