Skip to main content

أظن كلنا متفقين إن مجال العمل فى التكنولوجيا هو مجال مليئ بالتغييرات المفاجأة بصفة شبه مستمرة و بييطلب مجهود كبير لمجرد إنك تجارى كمية التطورات و التغيرات السريعة اللى بيتميز بيها المجال ده.

فعلا تحس إن الترند بينفجر فى الساحة بشكل مفاجئ و مع ذلك ممكن يختفى فى لحظة مع ظهور ترند أجدد أو أكثر تطورا.

بسبب طبيعة المجال ده و بالإضافة لحللة الإقتصاد العالمى، المجال ده شهد فى الفترة الأخيرة موجة رفد ضخمة عبر عدد ضخم من الشركات بمختلف أحجامها. و عشان كدة إحنا قررنا نتكلم النهاردة عن كيفية الحفاظ على وجودنا فى المجال ده عشان نحاول نتجنب موجة الرفد العنيفة دى على قدر المستطاع.

الحفاظ على قيمتك شق أساسى فى الحفاظ على وظيفتك و ممكن كمان يتسبب فى تطور وضعك و ترقيتك.

المهارات التقنية و المهارات الشخصية

طبعا مفيش خلاف على أهمية المهارات التقنية فى مجال العمل بالتكنولوجيا، من غير المهارات دى مش هيكون عندك المقدرة على القيام بأبسط المهام ولا هيكون عندك القدرة على مجاراة كمية التطورات السريعة فى المجال ده.

زمان كانت المهارات التقنية لوحدها كافية للحفاظ على قيمتك و ووجودك. لكن فى الزمن الحالى أنت لازم يكون عندك مهارات شخصية قوية بالإضافة لمهاراتك التقنية. الشركات النهاردة بتركز على القدرة على بناء الفريق، سهولة نقل المعلومات بين الأفراد و الأقسام، التدريب و التوجيه….إلخ. 

كل دى مهام مستحيل تنفيذها بشكل فعال و مفيد فى ظل غياب المهارات الشخصية. عشان كدة مهم جدا تستثمر فى تطوير مهاراتك الشخصية، مش بس مهاراتك التقنية. 

ركز مع الترندات الكبيرة فى السوق

طبقا لتقرير فوربس لسنة 2023 هيكون فى زيادة بنسبة 23% على الطلب على وظائف ال ودى معلومات مهمة. Artificial intelligence و 32% بالنسبة ل Cloud computing 

المعلومات دى هتساعدك على تحديد المناطق اللى عايز تزود فيها معرفتك فى الفترة الحالية. و هنا بننصح إنك تتجنب إن تحدد التركيز فى مواضيع كتير لأن كم المعلومات المهول اللى هيكون مطلوب منك أستيعابه ممكن يتسبب فى شعور بالإحباط. الأفضل إنك تحدد عدد قليل من المواضيع و تركز فى تعلمها بشكل عميق.

كمان مهم إن إختيارك فى المواضيع يكون متوازن بين أهمية و حجم الموضوع فى المجال و كمان درجة إهتمامك الشخصى بالموضوع لأن ده هيكون عامل أساسى و مؤثر فى قدرتك على فهم الموضوع و إستيعابه.

خطط لكن فى نفس الوقت حافظ على المرونة

زمان كان ممكن تحط خطة لخمس سنين قدام و تمشى عليها. لكن المبدأ ده على الأقل فى مجال عمل التكنولوجيا أصبح مستحيل بسبب طبيعة المجال المتغيرة بإستمرار. فى عالم التكنولوجيا كل يوم فى جديد بدون أى مبالغة و التغييرات دى كفيلة إنها تهدم الخطط الحالية و ترغمك على تغييرها.

عشان كدة لازم توازن بين وضع خطط محكمة توصلك لأهدافك و بين قدرتك على تغيير الخطط دى عشان تتكيف مع طبيعة التغييرات اللى لازم هتتعرضلها من وقت للتانى.

وسع دايرة معارفك

فى نهاية الأمر ، الناس بتعين ناس مش مجرد مجموعة من المهارات. قيمة مهاراتك بتزيد أو بتقل على حسب قدرتك على ترك إنطباعات جيدة على الناس بشكل إجتماعى.

دايما بنلاقى نفسنا فى مواقف بتجمعنا بناس جديدة سواء فى مناسبات إجتماعية أو إجتماعات عمل أو دورات تدريب و هكذا. من الذكاء إننا نستغل المناسبات دى فى توسيع و تقوية دايرة معارفنا لأن العلاقات دى ممكن تكون عامل مهم جدا بالنسبة لمستقبلك المهنى. الشخص اللى إنت إتعرفت عليه النهاردة ممكن يكون عامل مساعد أو سبب مباشر إن فرصة تجيلك بكرة.

Leave a Reply