Skip to main content

سواء عايز تقلل وزنك أو تحافظ على وزنك وتحسن شكل جسمك، فا رمضان فرصة عظيمة لتحقيق ده بشهادة كل المتخصصين في مجال التغذية واللياقة البدنية. خصوصا لو كنت متبع نظام رياضي طول السنة انك توقف في رمضان مش فكرة حلوة خالص الحقيقة! لكن انك تعدل النظام ده علشان يناسب ظروف رمضان والصيام دي فكرة عظيمة. لو هنتكلم عن التمرين في رمضان فا مفيش مقاس واحد يناسب الجميع. لكن الحاجة الأكيدة انك تتمرن بأنسب طريقة تحافظ على لياقتك من غير ما ترهق نفسك وتطلع من ال30 يوم دول بنتيجة كويسة تحفزك تكمل بقيت السنة. في المقال ده جمعنالك شوية نصايح تساعدك تحقق أفضل نتيجة ممكنة من التمرين في رمضان. 

1- حدد السبب اللي انت بتتمرن علشانه 

أول وأهم حاجة تحفزك للتمرين في رمضان ان يكون عند سبب محدد بتتمرن علشانه يعني مثلا، فيه ناس بتتمرن في رمضان علشان تحافظ على مستوى طاقتها أثناء الصيام، وفي ناس بتتمرن علشان مش عايزين يضيعوا النتايج اللي وصلولها في بقيت السنة، وفي ناس عارفين ان رمضان فرصة هايلة انهم يوصلوا للوزن المثالي اللي عايزينه أو على الأقل يقربوا منه، فا تحديد السبب هو حافز في حد ذاته. 

2- ابعد عن الأكل الكتير على الفطار

الغلط الشائع اللي معظمنا بيقع فيه ان أول ما المغرب يأذن تلاقي نفسك على السفرة وماتقومش غير وانت مخلص عليها. والحقيقة ان ده بيخليك تحس بالتقل وبيسبب مشاكل في الهضم وبيقلل من طاقتك جدا لأن معظم طاقة جسمك مستخدمة في هضم الأكلة المتينة اللي حضرتك أكلتها. الأحسن انك تكسر صيامك بتمر و مياه أو تاكل شوية سلطة و شوربة أو أى حاجة خفيفة بشكل عام تصلي المغرب و تستني ساعة وتنزل تتمرن. وماتخفش هترج تامل بعد التمرين وجبة متكاملة صحية و ركز مع “صحية” دي فيها كاربوهيدرات و بروتين و خضار. 

3- ممارسة تمارين إطالة العضلات في البيت 

معروفة من زمان الحركة بتجيب حركة، فا لو أكلت و ريحت هتفضل مريح، الأحسن تعمل تمرينات بسيطة زي السترتشات تساعدك تتحمس للتمرين سواء كنت هتروح الجيم أو هتنزل تتمشى. الروتين ده هيحفزك جدا للتمرين في رمضان وهيخليك تستمر. 

4- اتمرن مع مدرب خاص 

من أكتر الحاجات اللي هتحفزك للتمرين في رمضان وجود مدرب خاص ليك يفهم جسمك محتاج ايه وسمتوى طاقتك في رمضان و بناءا عليه يقدر يحدد خطة للتمرين بتاعك. 

5- حدد خطة معينة للتمرين بتاعك 

بعد تحديد السبب أو الهدف اللي بتتمرن علشانه محتاج تحط خطة مع المدرب بتاعك اللي توصلك للهدف ده. يعني مثلا هل انت اتمرنت في رمضان قبل كدة؟ طيب كان شكل تجربتك مع التمرين؟ كان ايه أحسن وقت بالنسبالك تتمرن فيه؟ بعد ما تجاوب على الأسئلة دي، المدرب الخاص بتاعك هيقدر يحدد الخطة المناسبة ليك ويجربها معاك أول جلستين علشان و يقيس درجة استجابة جسمك. الأهم من ده انك تعود نفسك تتكلم مع المدرب بتاعك وتوضحله حالتك علشان يقدر يساعدك بالأنسب ليك وتطلع بنتيجة ملموسة من الشهر ده. 

6- اسمع  جسمك 

خليك صادق مع نفسك ومع مدربك من ناحية قدراتك البدنية و خليك فاهم انك مش لازم تتحرك بسرعة المهم انك تتحرك! مثلا، لو فيه يوم حسيت انك مجهد أو مش قادر على مجهود بدني كبير و المدرب الخاص بيك محددلك جلسة كارديو عرفه انك مش في أحسن حالاتك النهارده و ماتتجاهلش طريقة جسمك في انه يقولك انه تعبان. تواصل مع مدربك علشان يعدل التمرين بما يتناسب مع حالتك اليومية. 

في النهاية، أهم هدف من التمرين في رمضان هو انك تفضل محافظ على لياقتك البدنية و توصل لأفضل نسخة من نفسك خلال ال30 يوم دول.

Leave a Reply