Skip to main content

معظمنا بيواجه مشكلة في انه يفضل بكامل طاقته وقدرته على الإنتاج في الشغل أثناء ساعات الصيام في الشغل، ان تبتدي يومك من غير طبطبة كوباية القهوة على قلبك واللي بتديك دفعة تنزل من البيت مش موجودة! بتحس ساعتها ان المهام اللي عندك عاملة زي الجبل اللي مستحيل تطلعه. بس فيه شوية حاجات ممكن تعملها تساعدك تحافظ على معدل انتاجيتك و تحفزك أكتر على الشغل في رمضان.

1- اعمل قائمة بالمهام اللي محتاج تنجزها كل يوم 

أحسن طريقة تشغل بيها عن نفسك عن التفكير في الجوع والعطش و الفطار هيبقى ايه النهارده، انك تشغل نفسك بالتركيز في مهام شغلك اليومية. وعلشان تقدر تعمل ده محتاج تحدد أهدافك اليومية يوم ب يوم أو أسبوعيا شوف الطريقة المناسبة ليك. لكن مهم جدا انك تعمل كدة علشان تقدر تحدد التقدم اللي بتحققه يوميا. ده هيساعدك تنجز حاجات أكتر خلال اليوم لأنك هتركز على الحاجات المهمة وصدقني هتتفاجئ ان اليوم عدى بسرعة وانت أنجزت فيه حاجات كتير. 

2- احرص انك تاكل سحور متكامل ومشبع 

بلاش تفوت وجبة السحور! لأنها مهمة جدا علشان تشحن طاقتك لساعات الصيام في اليوم التالي. بس مهم انك تركز على نوعية الأكل اللي بتاخدها بإنك تاكل أنواع تساعدك تحس بالشبع لأطول فترة ممكنة وتعلي مستوى طاقتك أكتر من انك تملي بطنك وخلاص!افتكر دايما وانت بتحضر سحورك ان مش مهم تاكل كتير لأن بالعكس ده هيسببلك احساس بالنعاس ونقص الطاقة على مدار اليوم. وجبة السحور لازم تكون متكاملة فيها بروتين و كربوهيدرات و ألياف لأن الألياف بتساعد على احساس بالشبع أطول فترة ممكنة. 

3- ظبط ساعات نومك 

مفيش أى داعي لانك تفضل صاحي معظم ساعات اليوم زي ما معظمنا بيعمل في أيام رمضان لأن ده بيزود الإحساس بالتعب أثناء الصيام أكيد. حاول تنام عدد ساعات كافي بين الفطار و السحور. طبعا من الأفضل انك ماتنامش بعد السحور لأن ده ممكن يخليك صاحي مقريف وتعبان. حاول تعمل حاجة تشغلك وتصحصح دماغك لحد معاد الشغل وتنزل شغلك بدري و أهو مصلحة برضه تروح بدري! 

5- ماتعملش أكتر من مهمة في نفس الوقت

لو أنت بطبيعتك مالتي تاسكر و بتعرف تعمل كذا حاجة في نفس الوقت، دي حاجة حلوة جدا، بس يمكن تنجح في ده في الأيام العادية لأنك شربت قهوتك و أكلت فطارك ومخك مصحصح ومروق! لكن أثناء الصيام من الأفضل انك ماتعملش ده كتير لأنك ممكن تغلط وانت بتتنقل من ملف للتاني وتدخل كل حاجة في بعض، يفضل تركز على كل مهمة لوحدها وتخلصها وتبدأ في اللي بعدها علشان ماتلاقيش نفسك يومك خلص من غير ما تنجز حاجة على بعضها. 

في النهاية رمضان مش الوقت اللي تضغط فيه على نفسك خالص، خليك عارف ان كل اللي محتاجه انك تحافظ على قدرتك الإنتاجية علشان تقدر تخلص مهامك بسهولة وماتتعطلش.

Leave a Reply