Skip to main content

المقالة دي موجهة للمهنيين اللي عندهم خبرة عمل واسعة ومحتاجين طريقة جديدة لعرض مهاراتهم و مناصبهم في سيرة ذاتية بطريقة مختصرة وسهلة. بيختار بعض الأشخاص مزيج من كل نوع من السيرة الذاتية لاستيعاب مجموعة مهاراتهم بشكل أفضل واحنا هنشرح كل نوع و مميزاته و عيوبه علشان تلاقي الشكل الأمثل ليك.

عكس ترتيب زمني

الشكل ده من السي في هو الطريقة الأكثر شيوعًا في مصر والعالم لما تعرض خبراتك الوظيفية السابقة وبيستخدمه الناس اللي كان عندهم وظائف لفترة طويلة أو من غير فراغ كبير ما بين كل منصب والتاني. النوع  ده من السيرة الذاتية مفيد علشان تبين التقدم في كاريير الشخص سواء كان في شركة واحدة أو في قطاع محدد و تدرجه الوظيفي على مر السنين و ده بيدي نظرة شاملة على تاريخ الشخص ومدى خبرته في مجال محدد.

تنظيم سيرتك الذاتية بالطريقة دي هي الأفضل إذا ما غيرتش نوع شغلك كتير او اتنقلت ما بين شركات أو مؤسسات متنوعة في مجالات مختلفة؛ علشان لو كتبت كل وظائفك السابقة هتاخد مساحة كبيرة في الورقة و ممكن يشير لوجود مشاكل في الالتزام، و في كلا الحالتين شكلها مش هيكون الاحسن.

مهارات احترافية

هل عندك فجوة في تاريخ خبرتك العملية؟ هل اتنقلت ما بين شغلانات كتير و انت بتدور علي رسالتك في الحياة؟ هل أنت رحالة رقمي او فري لانسر بيشتغل لحسابه الخاص أو بدوام غير كامل مع شركات مختلفة؟ أو حتى لو كنت خريجًا حديث التخرج مع خبرة عمل قليلة أو معدومة حتى، فالشكل ده هو المناسب ليك.

مع النوع ده من السيرة الذاتية، هتدرج المهارات والوظائف ذات صلة في جزء من الصفحة و كل الأدوار أو الوظائف المختلفة في حياتك ممكن تتقسم ل 3 او 4 مجاميع. بالطريقة دى هيعرف موظف الموارد البشرية أكتر عن قدراتك ويمكنك تقديم ملخص لسنين الشغل في قطاع معين من غير الحاجة انك تكتب عن كل شركة اشتغلت فيها بالتفصيل.

هجين (مزج بين نمطين)

الشيء المؤسف في السيرة الذاتية للمهارات المهنية هو أن لما الشخص اللي بيقرأ سيرتك الذاتية هيعرف ايه اللى ممكن تعمله كا مهارات بس من غير سياق الوظائف والاماكن اللي اشتغلت فيها مش هيكون عنده الصورة الكاملة عن تاريخك و ده ممكن يقلل من فرصك في الشغل.

 هنا يجي نوع السير الذاتية الهجينة او المختلطة، تقدر فيها ذكر الوظائف والمشاريع الأكثر تأثيرًا اللي اشتغلت فيها و برضه إدراج المهارات في أجزاء بشكل موجز يدي اللي بيشوف السي في كل المعلومات المهمة عنك بس من غير رغي كتير.

 التعليقات الختامية

دي شوية حاجات لازم تخلي بالك منها بغض النظر عن اختيارك لشكل أو نمط السيرة الذاتية بتاعتك علشان تضمن احسن شكل ليها:

        خلي السي في  قصير وسهل في المتابعة، محدش فاضي يقرا قصة حياتك.

        خلي شكل الصفحة مثيرة وملونة وكن مبدعًا في كيفية تخيل مستويات المهارة باستخدام الصور او الاشكال المجسمة بدل الكلام.

        ضع المهارات ذات الصلة للوظائف بس و اكتب عن المناصب السابقة في نفس المجال اللي بتكتب عنه، امسح المعلومات “غير الضرورية” اللي انت شايف انها مش مهمة للشركة اللي عاوز تشتغل فيها، ولو حاسس انك لازم تشرح ممكن ذكر الكلام ده في مقابلة العمل لو انت حسيت انك محتاج ده.

Leave a Reply