Skip to main content

من أكتر الحاجات الللى كلنا دايما بنحاول نتجنبها هى إننا نكون مزنوقين فى الفلوس لأن المواقف دى من أكتر المواقف اللى بتسبب لنا قلق و توتر فى حياتنا. طبيعة الزنقة ممكن تختلف من شخص للتانى، بمعنى إن فى ناس مثلا بتتزنق فى مصاريف الحياة من أكل و شرب و فواتير خصوصا مع غلاء الأسعار الشبه مستمر. ناس تانية زى أصحاب الشركات مثلا بيواجهوا مشاكل من نوع تانى زى تقلبات السوق و الأزمات الإقتصادية اللى بتتسبب فى تحديات قوية للشركات ممكن توصل  إن الشركة تقفل.

و عشان كدة إحنا فكرنا فى أنواع إستثمارممكن تكون آمنة نسبيا تساعدك توصل لدرجة من اللإستقرار المالى و بالتالى تقلل من حالة التوتر العامة بسبب الأوضاع الإقتصادية العامة حاليا.

الإستثمار العقارى

نقدر نقول إن الإستثمار فى العقارات من أأمن أنواع الإستثمار لأن المخاطرة فيه بتكون صغيرة مقارنة بالإستثمارات التانية. مبدأيا العقارات مش بتتأثر بشكل قوى بالأزمات الإقتصادية وعادة بتقدر تحتفظ بقيمتها.

سبب الإستثمار العقارى مش لازم بالضرورة يكون بغرض البيع بمكسب. إنك تستثمر فى بيت يكون ملكك بيوفر عليك مصاريف الإيجار الشهرية. شراء بيت أوفر بكتير من الإيجار على المدى البعيد لأن قيمة الإيجار الشهرية عادة بتكون غالية و ممكن توصل لثمن ملكية بيت أو عقار لو فضلت تدفع خلال عدد من السنين.

تقدر بردو تاخد فكرة عن العقارات المعروضة على OLX من خلال الرابط اللى تحت 

Real Estate & Properties for Sale and Rent in Egypt | OLX Egypt

التعليم

لما بنسمع كلمة إستثمار، عادة أول حاجة بتيجى على بالنا هى إننا نشترى حاجة و نبيعها بمكسب.  لكن ده مش المعنى الوحيد لكلمة إستثمار. الإستثمار بشكل عام هو إنك تصرف فلوس على حاجة بتزود فى قيمتك بشكل عام. و التعليم هو من أقيم الحاجات اللى ممكن تصرف فيها فلوس على نفسك.

كل ما تستثمر فى تعليم نفسك كل ما ده بيخليك متميز عن غيرك فى سوق العمل. التميز ده بيزود فرصك فى الحصول على مناصب أعلى و مرتبات أحسن و ده طبعا بالإضافة للأمان الوظيفى اللى بقى حاجة قيمة جدا فى الأوقات الحالية اللى معظم الشركات بتواجه فيها تحديات قوية ساعات بتضطرها إنها تستغنى عن عدد كبير من الموظفين.

بمناسبة سوق العمل، ممكن تزور الرابط اللى تحت و تشوف الوظائف المعروضة حايا على OLX

Jobs in Egypt | OLX Egypt

الذهب

الذهب يمكن بيشترك فى شوية صفات مع العقارات من ناحية حجم المخاطرة فى الإستثمار لأنه تاريخيا كان ناجح بشكل كبير فى الحفاظ على قيمته خلال عدد من الأزمات الإقتصادية العالمية بمختلف أسبابها زى الحروب أو جائحة كورونا مثلا.

الإستثمار فى الذهب مش بالضرورة معناه إنك تشترى ذهب. فى طرق تانية زى إنك تستثمر فى أسهم شركات التنقيب عن الّذهب أو صناديق تداول الذهب.

الخلاصة

أنواع الإستثمار اللى إتكلمنا عليهم، إحتمال الخسارة فيهم بسيط جدا لكن بردو مفيش حاجة إسمها إستثمار آمن بنسبة %100. لازم هيكون فى عنصر مخاطرة فى أى إستثمار مهما كان و عشان كدة دايما بننصح إن قيمة لاإستثمار تكون بحد أقصى %20 من إجمالى قيمة دخل المستثمر.

Leave a Reply