Skip to main content

طيب قبل مانخش فى الموضوع و نتكلم عن الفوائد و كدة خلينا بس فى الأول نحاول نفهم بشكل مبسط إيه  نشاط التأمل ده أصلا.

التأمل بإختصار هو عملية تدريب عقلك و وعيك بشكل عام إنهم يكون عندهم القدرة على السيطرة الكاملة على أفكارك الداخلية و الهدف من درجة السيطرة دى إنها توصلك لحالة من الهدوء و الصفاء النفسى.

و عشان كدة نشاط التأمل إكتسب شهرة واسعة فى العالم كله خصوصا الكام سنة اللى فاتوا لأن الفترة الأخيرة كانت موترة و مقلقة لمعظم الناس بسبب الأحداث الكتير اللى حصلت زى وباء كورونا و الأزمات الإقتصادية المتتالية و حرب روسيا و أوكرانيا على سبيل المثال.

فا عشان كدة، ناس كتير إتجهت لنشاط التأمل على أمل إنه يساعدهم على التغلب أو على الأقل التعامل مع التوتر الناتج عن ضغوطات الحياة فى الفترة الأخيرة. 

طيب نخش بقى على التلات فوايد.

تقليل حدة التوتر

زى ما شرحنا من شوية دى من أشهر فوايد التأمل بس هنتكلم على الجزئية دى بشكل أعمق شوية. واحدة من نتايج التوتر هى إن جسمنا بيفرز هرمون Cortisol و ده هورمون بيسبب إرتفاع فى ضغط الدم و  صعوبة فى النوم و بيأثر على الحالة النفسية بشكل سلبى. حاجة تانية إن إفراز الهرمون ده عادة بيتبعه إفراز كيماويات ملتهبة فى الجسم إسمها Cytokines و ده بيخلى الوضع يتدهور أكتر.

فى دراسات أثبتت إن الأعراض دى بتقل بشكل قوى مع ممارسة التأمل و تحديدا نوع تأمل إسمه Mindful Meditation لمدة 8 أسابيع.

تقليل درجة القلق

طبيعى مع تقليل حدة التوتر بيكون فى هبوط عام فى مستوى القلق و تأثيره على الحالة النفسية. فى دراسات أثبتت إن ممارسة تأمل الMindful Meditation كان له تأثير علاجى قوى على ناس متشخصة بإضطراب القلق العام أو Generalized Anxiety Disorder.

و فى دراسة تانية إتعملت على 47 شخص أثبت من خلالها إن 8 أسابيع من ممارسة التأمل بإنتظام أدت لتحسن كبير فى الحالة النفسية لل47 شخص و تقليل ملحوظ قى أعراض القلق اللى كانوا بيعانوا منها على مدار سنة قبل الدراسة.

مقاومة الإدمان

طيب الموضوع مش بس منحصر فى التعامل مع القلق و التوتر. من الحاجات الللى بنتعلمها من التأمل هى الإنضباط و المقاومة. فكرة إنك تمرن عقلك إنه يسيطر على عواطفك و أفكارك معناها إنك هتكون بتقاوم أفكارك الداخلية و خصوصا السلبى منها و دى حاجة مش سهلة خالص، على الأقل فى الأول و محتاجة تمرين كتير و بإنتظام. فا الفكرة هنا إنك مع الوقت و الممارسة المنتظمة بتكتسب صلابة نفسية و قدرة أقوى على التحكم و مقاومة المغريات و ده بيكون له تأثير إيجابى مباشر على مقاومة الإدمان لأى حاجة.

فى دراسة إتعملت على 60 شخص بيعانوا من إدمان الكحوليات أثبتت إن مع ممارسة الـتأمل بإنتظام لمدة 3 شهور، تحسنت قدرتهم بشكل ملحوظ على مقاومة إدمانهم بدون آثار سلبية على حالتهم السيكولوجية. الدراسة دى كانت معمولة على نوع معين من التأمل إسمه  Transcendental Meditation.

كلمة أخيرة

نشاط التأمل هو محسن طبيعى للصحة النفسية بشكل عام و عشان كدة من المفيد إنك تجربه و تقرأ عن أنواع التأمل الكتير و تنقى النوع اللى يناسبك حالتك الخاصة و أهدافك. ممارسة التأمل مش محتاج جزء كبير من وقتك، تقضية مجرد 5 دقايق من يومك فى التأمل كافية إنك تبدأ تشوف نتائج إيجابية لو إنتظمت.

Leave a Reply