Skip to main content

أظن كلنا متفقين إن إحساس إنك تشترى تليفزيون جديد من أظرف الحاجات اللى فعلا بتخلى الواحد مبسوط. بالذات لما تروح البيت و تطلع التليفزيون من علبته و تشوف هتحطه فين فى البيت و بعد لما تركبه و توصل الكهربا و تفتحه بالريموت لأول مرة. أعتقد معظمنا جرب  الشعور اللطيف ده مرة على الأقل.

لكن طبعا التليفزيون رغم إنه جهاز شبه أساسى فى كل بيت لكن هو للأسف غالى نسبيا ، خصوصا فى الظروف الإقتصادية العالمية حاليا. عشان كدة يستحسن قبل ما تشترى تكون عامل بحث كويس عشان تعرف إيه النوع اللى يناسب إحتياجاتك و الميزانية المتاحة.

يمكن من الحاجات اللى بتلخبط الناس فى الموضوع ده هو الفرق بين التليفزيون الQLED  و التليفزيون الOLED  و عشان كدة ده اللى هنتكلم فيه شوية النهاردة.

الفرق فى التكنولوجيا

مبدأيا كدة التليفزيون الQLED  هو تطور لتكنولوجيا التلفزيون ال LCDبينما الOLED تكنولوجيا أحدث و مختلفة تماما.

أول فرق بين الإتنين إن جزيئيات الشاشة فى الOLED هى مصدر الضوء اللى بيشكل الصورة على الشاشة. فا الصورة اللى بنشوفها هى فى الواقع ملايين من الجزيئيات المضيئة و الصورة بتكون النتيجة النهائية لدرجات الإضاءة فى كل جزئية. 

أما بالنسبة للQLED جزيئات الشاشة بتعكس الضوء اللى الشاشة متعرضاله لكن هى مش بتنتج أو بتشع ضوء زى الOLED. عن طريق إنعكاس الضوء ده، الصورة والألوان بتتكون على الشاشة.

النوعين بينتج عنهم صورة بجودة عالية لكن بما إن الOLED تكنولوجيا أحدث فبطبيعة الحال بتقدر تتطلع صورة بجودة أعلى و صورة أوضح بشكل ملحوظ نسبيا. بالإضافة لكدة تلفزيونات الOLED بتكون أرفع و أخف من تلفزيونات الQLED و ده بيخليها إختيار عملى أكتر. 

رغم إن تليفزيون الOLED بيقدم صورة بجودة أعلى من الQLED زى ما قولنا من شوية إلا إن الQLED بيتفوق عليه فى درجة بريق الألوان. السبب فى كدة إن التليفزيون الOLED هو نفسه مصدر الضؤ اللى بينور الشاشة و يكون الصورة زى ما قولنا من شوية و بالتالى فى حد أقصى للضوء اللى الشاشة قادرة على إنتاجه. إنما فى حالة ال QLED فهو بيعكس الضوء مش بينتجه فا لو هو متعرض لدرجة كافية من الضوء ممكن بسهولة يعكس درجات ضوء أعلى من اللى ال OLED قادر على إنتاجها و ده بينعكس فى درجات أعلى من بريق الاألوان فى الصورة.

زوايا الرؤية

مهما كانت زاوية الفرجة على تليفزيون الOLED، مش هيكون فى أى تأثير على جودة الصورة. أما عن الQLED فزاوية الفرجة محتاجة تكون عامودية على الشاشة للحصول على أفضل جودة أو تجربة.

سرعة الاستجابة

دى نقطة بيمتاز فيها تليفزيون الOLED عن الQLED  و ده بسبب إنه أحدث و بيعتمد على تكنولوجيا متطورة أكتر. الموضوع بيبان أكتر فى المشاهد اللى فيها حركة كتير و سريعة زى مشاهد الأكشن فى الأفلام أو رياضة و بيبان أكتر كمان فى ألعاب الفيديو جيمز.  فبالنسبة للنقطة دى، تليفزيون الOLED بيقدم تجربة أفضل بشكل ملحوظ.

إحتمالية إحتراق الشاشة

و إحتراق هنا مش بمعنى إن الشاشة تولع نار لكن بتكون مشكلة من نوع تانى. فى تليفزيون ال OLED لو أنت بتتفرج على نفس الحاجة بإستمرار و لمدد طويلة ،  ده ممكن يسبب المشكلة دى. يعنى مثلا لو أنت دايما بتتفرج على نفس القناة مش بتغيرها لمدد طويلة فا ده معناه إن لوجو أو علامة القناة دى موجود بإستمرار فى نفس المكان على الشاشة. ده ممكن ينتج عنه إن اللوجو أو العلامة دى هتتطبع على المكان ده فى الشاشة و هتفضل موجودة حتى لو غيرت القناة. فى الحقيقة دى مشكلة نادرة الحدوث لكن بتحصل من وقت للتانى فى تليفزيونات الOLED فوجب التنبيه.  لكن المشكلة دى مش بتحصل فى تليفزيون ال QLED .

الأسعار

سعر تليفزيون ال OLED أكيد أعلى من ال QLED بما إنه أحدث منه لكن الفرق فى الجودة بين النوعين مش بالضرورة متناسب مع فرق السعر، على الأقل فى الوقت الحالى.  عشان كدة التلفزيون ال QLED مناسب جدا للإستعمال العام  و بسعر معقول جدا مقارنة بال OLED لكن الإستعمالات الخاصة زى مثلا ألعاب الفيديو، فهنا ننصح بالOLED للحصول على أفضل تجربة.

النوعين متوفرين عندنا فى OLX تقدر عن طريق الرابط اللى تحت تشوف إيه النوع اللى يناسب إحتيجاتك.

Qled – Televisions for sale in Egypt | OLX Egypt

Oled – Televisions for sale in Egypt | OLX Egypt 

 

Leave a Reply