Skip to main content

نظرية إبتكار الإنتشار بتعود لسنة 1962 لما إبتكرها أستاذ دراسات الإتصالاتEverett Rogers.النظرية دى ببساطة بتوضح عملية دخول منتج أو إبتكار جديد السوق و إزاى المستهلكين بيتفاعلوا معه.

النظرية بتقول إن أى منتج جديد متوقع يلاقى تفاعل من أنواع معينة من المستهلكين خلال مراحل محددة من دخوله السوق لكن مستبعد جدا إنه يقدر يجذب جميع أنواع المستهلكين فى السوق فى نفس الوقت. 

أنواع المستهلكين

النظرية بتقسم المستهلكين فى السوق لخمس أنواع كلآتى

  • المبتكرون: النوع ده بيحب يشترى المنتج أول ما ينزل السوق و مش بيستنى يسمع تقييمات الناس للمنتج للتأكد من الجودة لكن بيفضل يجربه شخصيا على طول. المبتكرون بيمثلوا حوالى 2.5% من إجمالى حجم السوق الإستهلاكى.
  • المتبنون الأوائل: يمكن الفرق الأساسى بين المجموعة دى و المبتكرون، إنهم بيفضلوا يسمعوا الأول تقييمات  و مراجعات المنتج الأولية قبل قرار الشراء. المجموعة دى لها تأثير قوى على نجاح أو فشل المنتج فى السوق لأن رأيهم بيأثر على قرار مجموعات تانية من المستهلكين فى السوق. حجم المجموعة دى يقدر بحوالى 13.5% من حجم السوق الإستهلاكى.
  • الأغلبية المبكرة: المجموعة دى بتعتمد بشكل كبير على مجموعة المتبنون الأوائل فى قرارات شراء منتج جديد. لو المتبنون الأوائل بيقولوا كلام كويس عن المنتج، ده بيكون دافع قوى لقرار الشراء و دى بتكون نقطة فاصلة بتحدد نجاح المنتج من فشله. المجموعة دى حجمها حوالى 34% من حجم السوق الإستهلاكى.
  • الأغلبية المتأخرة: المجموعة دى بتحب تستنى وقت طويل عشان تتأكد من نجاح المنتج فى السوق و يكون فى إستمرارية فى التقييمات و المراجعات الإيجابية قبل قرار الشراء. و عشان كدة عادة لما المجموعة دى بتقرر تجرب المنتج، بيكون المنتج ده خلاص مش جديد لأنه بيكون بقاله فترة مش قصيرة متوفر فى السوق. المجموعة دى حجمها بردو 34% من حجم السوق الإستهلاكى.
  • المتقاعسون: دى مجموعة إستهلاكية مش بتحب التغيير و بتحاول تتفاداه على قد ما تقدر و عشان كدة من الصعب جدا إقناعهم بشراء أو حتى تجربة منتج جديد فى السوق. المجموعة دى لما بتشترى أو بتستعمل منتج جديد، ده عادة بيكون بشكل إضطرارى. زى مثلا لو شركة غيرت نظام التشغيل أو software الأساسى فى الشغل، فى الحالة دى المتقاعسون مضطرين يشتغلوا بيه و يستعملوه عشان يحافظوا على وظيفتهم. المجموعة دى حجمها يقدر بحوالى 16% من حجم السوق الإستهلاكى.

 من أهم أهداف أى شركة بتقدم منتج جديد فى السوق، إنها متقضيش وقت طويل فى مرحلة المبتكرون و المتبنون الأوائل و إنها تحاول توصل لمرحلة الأغلبية المبكرة فى أسرع وقت. النقلة الزمنية بين مرحلة المتبنون الأوائل و الأغلبية المبكرة إسمها الChasm و دى بتكون الفترة المصيرية الأساسية للمنتج اللى بيكون لها تأثير رئيسى على نجاحه فى السوق لأن معدل المبيعات بيزيد بشكل قوى عند وصول المنتج بشكل إيجابى لمجموعة الأغلبية المبكرة.

Leave a Reply