Skip to main content

زي ما معظم الأنشطة في حياتنا بقت معتمدة على التكنولوجيا ان مكنش كلها؛ كمان الرياضة بقى ليها الأدوات التكنولوجية اللي بتساعدنا نفهم أكتر عن جسمنا ومعدل نشاطنا وغيره. وجود الأدوات دي في الروتين بتاعك مش بس هيعلي من أدائك أثناء التمرين لا كمان هيخليك مستمتع وأنت بتتمرن. فا سواء كنت مبتدئ أو محترف في الرياضة، دي شوية أدوات هتحطك في مود التمرين.

سامسونج جالاكسي فيت 2

لو أنت من مستخدمي سامسونج فا الساعة دي هاتكون صاحبتك المقربة اللي دايما بتاخدها معاك التمرين، تصميمها الرفيع اللي مش بيتعدى 11.1 ملم يخليها خفيفة ومريحة أثناء التمرين. تقدر تظبط عليها التمرين الخاص بيك ولو معندكش وقت هي بالفعل عليها 5 أنواع من التمرينات هاتتعرف عليها تلقائيا اول ما تبتدي أى واحد منهم. كمان تقدر تقيس نظام نومك من حيث عدد الساعات والوقت اللي بتنام فيه وتديك نصايح لنوم أفضل. الساعة دي اتصممت علشان تناسب حتى التمرينات الصعبة غير انها مقاومة للمياه؛ يعني تقدر تطمن وأنت لابسها حتى لو بتتمرن تمرين قوي. بطاريتها قوية بتستمر حتى 15 يوم ولو استخدامك ليها قليل ممكن توصل ل 21 يوم. 

ساعة آبل الجيل التامن 

الساعة دي هى الإختيار الأمثل ليك لو انت بتدور على رفيق او كابتن يقيس أدائك في التمرين ويظبط عاداتك الصحية. السوفت وير بتاعها مناسب لرياضات كتير من أول HIT لحد اليوجا شامل ركوب العجل، الجري، السباحة وأكتر. غير أنها مضادة للمياه لحد 50 متر تحت سطح المياه. تقدر كمان تدخل عليها مواعيد الأدوية بتاعتك وأى فيتامينات بتاخدها لدعم نظامك الصحي، كمان هتفكرك بمواعيد نومك. 

بيتس فيت برو 

من أكتر الحاجات اللي بتحمسك أثناء التمرين هي المزيكا؛ و بيتس فيت برو هتحسسك انك محاط بالمزيكا في كل مكان. 

بصوتها القوي متعدد الأبعاد هيخليك تعيش تجربة موسيقية ممتعة أثناء التمرين، ومع خاصية التتبع الديناميكي للرأس هاتقدر تظبط الصوت بمجرد انك تقلب راسك. تصميمها مريح ومرن علشان تناسب ودانك وتكون ثابتة من غير ما تضايقك. السماعات دي مصممة بذكاء يخليها ثابتة في ودانك حتى في التدريبات الصعبة، ومع خاصية حجب الضوضاء هاتفصلك عن العالم الخارجي ومش هاتسمع غير صوت مزيكتك.  

مقياس ويثينجس الذكي

انسى خالص الميزان اللي عندك في البيت وجرب مقياس ويثنجس، مقارنة بأي ميزان عادي ويثنجس مش بس بيقيس وزنك كمان بيديك معلومات دقيقة وكاملة عن جسمك، يعني هتعمل inbody في البيت. فا هو يعتبر أحسن مقياس ذكي للوزن بفضل التكنولوجيا المتقدمة اللي مصنوع بيها. من خلال المقياس الدقيق ده هتقدر تعرف معدل العضلات في جسمك، الدهون والمياه اللي في الجسم. وبناءا على المعلومات اللي هتطلع بيها تقدر تحدد بالظبط الدايت اللي مفروض تمشي عليه علشان توصل لهدفك. 

جهاز مساج جوينتفيت 

كل مرة بتتمرن تمرينة عنيفة بتتمنى لو حد ييجي يعملك مساج لعضلاتك؛ ده بالظبط اللي انت محتاجه بعد تمرين قوي علشان تفك عضلاتك. لو جربت الجهاز ده مش هتعاني تاني من تعب العضلات بعد التمرين. بيساعد انه يفك العضلات والتشنجات وبيحسن الدورة الدموية وبيساعد في التخلص من حمض اللاكتيك أسيد  في العضلات واللي بيكون سبب في الإحساس بالتعب وكمان بيقلل الاحساس بالألم بعد التمرين. فيه أربع مستويات مختلفة ممكن تظبطه على الدرجة المناسبة ليك. 

لو عجبتك الأدوات دي وبتفكر فعلا انك تشتري حاجة منهم ادخل على أوليكس وابحث عن الحاجة اللي هتشتريها بالاسم هايظهرلك أنواع كتيرة وبأسعار مختلفة.

Leave a Reply