Skip to main content

فيه أحلى من انك تعيش في مكان هادي مريح للأعصاب، وحواليك منظر طبيعي من المساحات الخضراء في كل مكان وفي نفس الوقت قريب من كل حاجة في القاهرة؟ لو بتدور على مكان زي ده فالمعادي هو الحي اللي انت بتدور عليه. معظم الأجانب اللي بييجوا يعيشوا في القاهرة بيختاروا المعادي للسبب ده، لأنه الحقيقة أكتر حى ممكن تلاقي فيه الهدوء والخصوصية اللي انت بتلاقيهم جوة الكومباوند، يعني باختصار المعادي هى منطقة سكنية بمميزات كومباوند وده مش هتلاقيه في حتت كتير، خلينا نكلمك شوية عن الأسباب اللي هتخليك تحب تعيش في المعادي في المقال ده.

  • القرب

المعادي طريقها سهل و قريبة من كل حتة؛ طريقها سالك مفهوش زحمة ممكن توصلها من الدائري، طريق النصر، أو الأوتوستراد. لو أنت في التجمع أو وسط البلد أو جاردن سيتي هتوصل المعادي تقريبا في 27 دقيقة، كمان طريقك من المعادي ل 6 اكتوبر تقريبا 47 دقيقة بس.  يعني مثالية من ناحية القرب و سهولة المواصلات.

  • المساحات الخضراء في كل مكان

في المعادي، أنت محاط بمساحات خضراء في كل حتة حواليك، الحى مليان أشجار وجناين بتقلل من احساس الحر في الصيف كمان، الناس هناك بتهتم جدا بالأشجار والمساحات الخضراء و ده طبعا بيخلي الهوا أنقى بكتير من معظم أحياء القاهرة. 

  •  الخصوصية والأمان

من أهم وأحلى المميزات اللي بتميز المعادي انها حي سكني بمواصفات كومباوند خصوصا من ناحية الخصوصية والأمان، عارف أنت الcommunity، تصميم المعادي بيخليها community قائمة بذاتها بالظبط كأنك في كومباوند تقدر تتمشى فيها براحتك من غير زحمة أو خوف لأنها كمان فيها مقرات سفارات كتير و هتلاقي أفراد الأمن منتشرين في كل حتة. 

  • سكان المعادي

المعادي مش بس فيها مناظر ترد الروح و هادية وممتعة لكن كمان سكان المعادي تحسهم من كوكب تاني،  هى حي مثالي للناس اللي بتحب تنزل تجري أو تتمشى في هدوء وخصوصية من غير ما حد يضايقهم لأن عادي جدا تلاقي حد تاني بيجري أو بيتمشى أو راكب عجلة. كمان فيه هناك نوادي كتير زي نادي المعادي الرياضي، ونادي اليخت، فا هناك تقدر تمارس اى نوع من الرياضة بحرية ومش هاتحس انك بتعمل حاجة غريبة. 

  •  النضافة العامة

الشوارع في المعادي نضيفة جدا على عكس بعض المناطق التانية في القاهرة ممكن تلاقي زبالة مرمية في الشوارع، سكان المعادي حريصين جدا انهم يحافظوا على نضافة الحى، من ثقافتهم انهم يحافظوا على جودة مستوى المعيشة في الحي واللي أكيد من أهم عواملها النضافة. 

  • أماكن الخروج

أحلى حاجة ان المنطقة اللي أنت ساكن فيها تبقى  مليانة أماكن خروج حلوة وممتعة ، و دي من أحلى الحاجات في المعادي وكل فترة بيفتح فيها مكان جديد،  مطاعم وكافيهات و أماكن للسهر، يعني عندك كمية أماكن تروحها و تجربها قريبة منك من غير ما تضطر تطلع برة المعادي. هتلاقي مجموعة كبيرة من المطاعم من مطابخ مختلفة زي الإيطالي، الصيني، الهندي، الأسيوي. وخلينا ماننساش نتكلم عن ناس المعادي اللي تحسهم انهم كلهم عيلة واحدة عارفين بعض يعني زحمة المعادي غير أى زحمة تانية. 

من الآخر، لو سكنت في المعادي فا انت هتقع في غرامها ومش هتحتاج تطلع منها خالص، فيها كل اللي ممكن تحتاجه و زيادة، لو اقتنعت وقررت تدور على  شقة في المعادي تقدر تدخل على  أوليكس هتلاقي شقق للبيع والإيجار تناسب احتياجاتك وميزانيتك.

Leave a Reply