Skip to main content

في ظل انتشار ماركات كتير وموديلات أكتر في السوق، مهمة صعبة انك تختار اللاب توب المناسب ليك، لأنك مش كل يوم هتشتري لاب توب جديد، علشان كدة لازم تكون متأكد ان الجهاز اللي أنت اخترته بيوفي كل احتياجاتك ورغباتك من حيث الإمكانيات و المواصفات وكمان يناسب الميزانية اللي انت محددها. سواء كنت طالب أو بتشتغل أو حتى بتشتريه للترفيه والألعاب، محتاج تعمل بحث كويس قبل ما تقرر تشتري، وعلشان نسهلها عليك جمعنا لك شوية حاجات تاخد بالك منها وانت بتشتري لاب توب جديد.

  •  الميزانية: 

أول وأهم حاجة أكيد، هل ميزانيتك محدودة ولا مفتوحة؟ لازم تحدد الأسباب اللي بتخليك تقرر تشتري لاب توب جديد. مثلا، لو أنت بتشتري لاب توب بهدف التسلية يعني  مجرد استخدام بسيط  هتتفرج على أفلام وتدخل على الإنترنت وخلاص فا أنت مش محتاج جهاز بإمكنيات عالية أوي، من ناحية تانية لو أنت عايز تشتريه للشغل والألعاب، فانت هتحتاج تعلي الميزانية بتاعتك شوية علشان تجيب لاب توب يتحمل استخدامك، فا مبدأيا كدة تحديد الهدف هيساعدك تحدد الميزانية. 

  •  الحجم والوزن: 

لو أنت من الأشخاص اللي بتتحرك كتير باللاب توب، فأنت محتاج تجيب لاب توب خفيف سهل يتشال في أى مكان. في الحالة دي لاب توب بحجم 13 بوصة أفضل من 17 بوصة لسهولة الحركة. في النهاية انت محتاج جهاز يكون أدائه كويس ومش تقيل علشان تقدر تتحرك بيه، أما لو أنت من نوع الأشخاص اللي مش بتتحرك كتير باللاب توب، موضوع الحجم مش مهم أوي بالنسبة لك. 

  • البطارية: 

الفكرة الأساسية من اللاب توب هى انك ماتفضلش مربوط بالأسلاك طول الوقت وتتحرك براحتك، فا بصرف النظر عن عدد الساعات اللي بتعلنها الشركة المصنعة فا أنت كمان محتاج تعرف البطارية دي هتعيش معاك قد ايه؟ وعلشان تعرف ده بص على حجم البطارية من حيث الواط أو الأمبير، كل ما كان حجم البطارية أكبر كل ما كان عمرها أطول، كمان اتأكد ان البطارية بتتشحن بسرعة. 

  • مساحة التخزين:

معظم أجهزة اللاب توب الجديدة بتكون مساحتها بحد أقصى 256 جيجا. دي مساحة ممكن تكون كافية جدا لحد استخدامه خفيف زي الطلاب أو الأشخاص اللي بيستخدموا اللاب توب لمهام بسيطة. لكن بالنسبة للناس اللي بتشتغل شغل كبير  زي ال video edit و التصوير و تصميم الجرافيك محتااجين يشتروا  هارد خارجي أو يعملوا حسابهم على مساحة على الكلاود أو الدرايف. 

  • المعالج: 

ماتشتريش أبدا لاب توب بمعالج أقل من Core i3 وده لأبسط و أقل استخدام، أما للناس اللي بتستخدم اللاب توب في مهام كتير ومحتاجة سرعة و أداء عالي، محتاجين يختاورا بين Core i5 أو Core i7 بناءا على معدل استخدامهم. 

  • الشاشة: 

معظمنا دلوقتي بقى يقضي عدد ساعات طويلة قدام شاشة اللاب توب، علشان كدة محتاج تحط في اعتبارك وانت بتشتري انك تجيب شاشة مريحة لعينك، يفضل تبعد عن الشاشات اللي فيها لمعة لأن كل ما كانت الشاشة لامعة كل ما عكست الضوء ناحية عينك وبالتالي بتضرها، معظم شاشات اللاب توب اللي بتدعم خاصية اللمس بتكون لامعة، طبعا أوبشن ظريف ان الشاشة تكون باللمس بس محتاج تفكر هل أنت فعلا محتاجها؟، كمان اتأكد من دقة الشاشة (screen resolution)، أقل حاجة ممكن تشتريها هى 1920X1080 بكسل.    

في النهاية، لازم تحدد أولوياتك وايه هى الإمكانيات اللي انت محتاجها في الجهاز اللي هتشتريه ومناسبة لميزانيتك، لو بتدور على الجهاز المناسب ليك هتلاقي مجموعة مختلفة من اللاب توب على أوليكس

Leave a Reply