Skip to main content

لما بنيجي نصمم بيوتنا بنحتاج نحط في اعتبارنا شوية عوامل تخلينا نستغل المساحة بشكل مثالي، الموضوع هيكون سهل في البيوت الكبيرة انك تملي مساحة البيت بقطع الأثاث اللي على مزاجك، المشكلة بتكون في البيوت الصغيرة وازاي تفرشها بطريقة تخليها تبان أوسع. لو انت بتفكر ازاي تفرش بيتك اللي مساحته صغيرة، في المقال ده هنقولك على شوية أفكار تساعدك تستغل المساحة بشكل مثالي و ذكي.

  • تخلص من الكركبة: 

أول وأهم حاجة لازم تعرفها ان مفيش حاجة بتخلي البيت يبان مزحوم وضيق قد الكركبة! حتى لو البيت كبير، بالتالي محتاج تفرز حاجاتك وتتخلص من كل الأشياء اللي مش محتاجها ولا بتستخدمها. والحاجات اللي هتحتفظ بيها رتبها في دولاب أو كراتين تخزين، ده هيخلي شكل بيتك مريح للعين.

  • بلاش قطع الأثاث الكبيرة:

قطع الأثاث الضخمة هتاخد مساحة كبيرة جدا من الأوضة اللي بتفرشها، بدلها بقطعة عملية مناسبة لمساحة الأوضة، وحاول تسيب مساحة ولو بسيطة بين كل قطعة أثاث والتانية. 

  • اختار قطع الأثاث المنخفضة على مستوي الأرض 

الأثاث اللي مش مرتفع عن مستوى الأرض بيدي احساس بوسع المساحة، يعني مثلا الكنبة اللي منها للأرض على طول هتديك احساس بالوسع أكتر من الكنبة اللي برجلين لامسة الأرض لأنها مش بتهدر المساحات، وتقدر تحط أكتر من حاجة من غير ما تضيق المساحة. 

  • استخدام المرايات

المرايات فكرة لطيفة جدا لأى مساحة محتاج تديلها مظهر أوسع لأنها بتدي احساس بعمق أطول و مساحة أكبر للمكان، ممكن تحط المراية قدام شباك علشان تعكس الضوء والمنظر الخارجي من الشباك، كمان تستخدم المرايات في نهاية الطرقة علشان تدي إيحاء بطولها. 

  •  ألوان دهانات فاتحة 

ألوان دهانات الحوائط الغامقة بتضيق المساحة، استبدلها بألوان فاتحة زي الأبيض او الكريم، الألوان دي مش بس بتدي إيحاء بالوسع انما كمان هى ألوان شيك وهادية بتعكس أناقة وبساطة البيت في نفس الوقت، لو مابتحبش الأبيض او الكريم ممكن تختار أى ألوان باستل زي الأزرق أو الأخضر الفاتح أو الروز. 

  •  أقمشة تنجيد سادة: 

ابعد عن أقمشة الأثاث المنقوشة زيادة عن اللزوم و الألوان الفاقعة لو بتفرش بيت صغير، وبلاش تحط ألوان كتير مع بعض،  ولو عايز تضيف لمسة أنيقة للقماش السادة ممكن تختار أقمشة سادة ليها ملمس او باللغة الدارجة نقشتها من القماش نفسه.  

  • إستبدل الستاير القماش: 

الستاير من الحاجات اللي لو ماستخدمتهاش صح هتضيق المساحة، بدل الستاير القماش التقيلة ممكن تستخدم الستاير البلاستيك زي بتاعة المكتب أو لو بتفضل القماش استخدم الستاير الشيفون الخفيفة هتضيف لمسة أنيقة و تسمح بدخول الهوا. 

لما تعمل الأفكار دي في بيتك، هاتحس قد ايه فرقت في الشكل والمساحة. لو بتفرش بيت أحلامك ادخل على أوليكس هتلاقي مجموعة كبيرة من الأثاث اللي يناسب ذوقك وميزانيتك.   

Leave a Reply