Skip to main content

بيتنا هو المكان اللي بنرتاح فيه ونحس بالدفا والأمان، وخاصة في الشتا بنقضي وقت أكتر في البيت علشان نستخبى من برد الشتا، سواء البيت كان كبير أو شقة صغيرة أو حتى ستديو، مفيش مانع اننا نغير شوية في شكل بيوتنا علشان تدينا احساس أدفى في ليالي الشتا الطويلة مش بس من ناحية درجة الحرارة لا كمان في جو البيت العام. مش محتاج تصرف فلوس كتير علشان تغير في شكل بيتك بما يتناسب مع كل سيزون، احنا جمعنالك شوية نصايح هتخليك تحس بالتغيير من غير ما تصرف كتبير.

1- استخدم الخامات اللي ليها ملمس دافي

بشكل عام الخامات اللي بتستخدمها في ديكور بيتك ليها عامل كبير في الإحساس اللي بتعكسه على البيت، ممكن يكون ألوان الدهانات في البيت دافية وناعمة لكن لما تضيفلها خامات ليها ملمس دافي هاتديك احساس أكتر بالدفا، يعني مثلا بدل مفارش السرير الخفيفة بمفارش من الفرو أو الصوف، بالنسبة للمخدات استخدم غطا المخدة المعمول من الترتان لأنه من أكتر الخامات المرتبطة بالشتا و ممكن كمان القطيفة. وطبعا ماتنساش تفرش سجاجيد اتقل في الأوض. 

2- استخدم الشمع الفواح 

الشمع العطري من الحاجات اللي بتحسن المود وبتدعو للإسترخاء بالتالي هو مهم جدا في فصل الصيف ان يكون موجود في بيتنا، حاول كمان تشتري روايح شتوية زي القرفة أو الفانيلا لأن ريحتهم بتضيف دفا للمكان. الشمع مش بس هايخلي ريحة البيت حلو كمان هايدي اضاءة ناعمة ودافية مناسبة للشتا، بس أهم حاجة اوعى تنسى الشمعة مولعة أو قريبة من الأطفال أو الحيوانات. ولو عايز جودة شمع كويسة اشتري الشمع  اللي معمول من الصويا لأانه نظيف الإشتعال.

3- غير ألوان الإضاءة لإضاء دافية وناعمة

الإضاءة بتلعب دور مهم في الإحساس العام في البيت، في الشتا محتاج تغير الإضاءة الباردة لإضاءة دافية أكتر وتساعد على الإسترخاء ومريحة أكتر للعين. إضاءة النيون هى الأسوأ على الإطلاق طول السنة الحقيقة مش في الشتا بس وفعلا  ماتتكلمش عن نفسيتك التعبانة طول ما اضاءة بيتك نيون! غير النيون بألوان الإضاءة الأصفر هاتفرق جدا في شكل البيت. 

4- استخدام المفارش على السفرة والترابيزات 

ممكن في الصيف نشيل معظم المفارش او نستخدم مفارش خفيفة، لكن في الشتا لازم نستخدم مفارش بخامات توحي بالدفا لأن زي ما قولنا نوع وملمس النسيج المستخدم في البيت بيأثر في جو البيت العام والإحساس بالدفا، ممكن نستخدم مفرش عادي أو بطانية خفيفة أوي شبه المفرش، كمان غير ألوان الورد اللي في الفازة بأنواع ورد متناسبة مع مود الشتا. 

5- اشتري موقد خشبي متحرك

مش لازم أبدا تكون الدفاية المشتعلة مبنية في ديكور البيت علشان تستمتع بجمالها. ممكن تشتري واحدة متحركة و هتديك نفس المود العام مش بس هتدف يالبيت في جو الشتا البارد لا كمان هتدي احساس لطيف ومريح جدا للبيت، الدفايات المشتعلة بتشتغل بالكهربا وآمنة جدا في البيت. 

6- خصص ركن للقراية في البيت

بما اننا داخلين على وقت معظمنا بنقضي وقت كبير في البيت فا مفيش مانع تجيب كتاب من اللي مركونين على الرف بقالهم كتير وتقراه. اعمل ركن فيه كرسي قطيفة وعليه بطانية صغيرة مع كتاب و كوباية كاكاو؛ بذمتك فيه مود أحلى من كدة؟ منظر يتصور!

اختار ركن في البيت قريب من شباك بيدخل منه الشمس ومعاه ترابيزة صغيرة وأباجورة للقراية وكتابين انت متحمس تقراهم.  

7- التغيير في اكسسوارات البيت

مش محتاج تغير ديكور البيت كله علشان يناسب الشتا، ممكن تغير في شوية اكسسوارات بسيطة وتعمل فرق كبير. مثلا، استبدل ألوان الفوط الفاتحة بألوان غامقة او نود ونفس الموضوع مع ألوان الملايات والمخدات والسجاجيد وممكن تجيب شجرة كريسماس كقطعة ديكور. والأهم، انك تغير الستاير الخفيفة بخامات أتقل شوية تتناسب مع الشتا.

Leave a Reply