Skip to main content

تخيل نفسك شغال وظيفة أحلامك اللي انت بتحبها ومعاك ألطف وألذ زمايل في المكتب و مديرك أكتر انسان متفهم في الدنيا.. تحفة مش كدة؟ بس للأسف احنا مش في يوتوبيا! وده صعب يحصل في الواقع اللي احنا عايشينه. المديرين الصعبين موجودين في كل حتة وكل واحد مننا جرب مرة على الأقل ده لو محظوظ انه يشتغل مع مدير صعب. لأن كل وظيفة ليها صعوبتها و الضغوطات بتاعتها، وطبعا المدير المتطلب بيصعب الأمور أكتر. 

أكيد كل مدير ليه الأسلوب الخاص بيه في الإدارة واللي هو مقتنع بيه و شايفه صح؛ بس فيه أنواع من المديرين صعب التعامل معاهم بالنسبة لمعظم الناس مثال:

  • المدير اللي بيحب يدخل في كل التفاصيل ومش بيدي أى صلاحيات للموظفين اللي بيشتغلوا معاه. 
  • المدير اللي مش بيسمع غير رأيه و وجهة نظره. 
  • المدير اللي مش بيعترف بإنجازات فريق العمل لأنه مقتنع انه بكدة بيطلع منهم أحسن ما عندهم.
  • المدير اللي ينتقد باستمرار. 
  • المدير اللي مش بيحترم فريق العمل اللي بيشتغل معاه و بيقلل من قدراته.
  • المدير المتطلب بزيادة.

لأننا عارفين مدى الضغط اللي يتعرض له أى شخص بيتعامل مع مدير صعب، جمعنا لك شوية نصايح تسهل عليك الموقف.

1- تحديد التصرفات اللي بتضايقه

أول حاجة محتاج تعرف ايه الحاجات اللي بتضايق مديرك علشان تتجنبها وانت بتتعامل معاه. مثلا، لو مديرك بيتعصب لما توصل المكتب بعديه، حاول توصل بدري على قد ما تقدر. لو بيتضايق من عدم التخطيط أو انه لما بيسألك عن حاجة معينة في المشروع اللي شغالين عليه تكون مش عارف، حاول تكون عارف كل حاجة بتحصل وآخر تحديثات و الأخبار علشان تكون دايما جاهز. 

2- حاول تفهم طريقة مديرك في التواصل

بشكل عام، طريقة التواصل بتختلف من شخص للتاني، فا لما تفهم طريقة التواصل اللي بيتبعها مديرك أكيد ده هيسهل عليك كتير أوي و هيخليك الشخص المفضل ليه في المكتب. مثلا، لو مديرك بيحب مناقشة الأمور بشكل شخصي فا تقدر تحدد معاه معاد علشان تقعد معاه وتعرفه على آخر التحديثات اللي وصلتلها في الشغل أو المشروع اللي شغالين عليه وبعدها تبعت ايميل علشان الموافقة النهائية. 

3- اتعود على أسلوب مديرك في الشغل واتعامل معاه

هنفترض ان مديرك ده بيحب السرعة و بيحب ينجز كل حاجة في وقت قصير، فا البطئ و التسويف أكيد حاجة هتزعجه جدا وأكيد ده هيعرضك للوم من وجهة نظره. وعلى الجانب الآخر لو مديرك بيحب ياخد وقته في التفكير واتخاذ القرارات فا بلاش تبعتله كل شوية ايميلات كتيرة علشان تستعجله. 

4- خليك مبادر 

مهم جدا لو مديرك شخص متطلب تكون دايما سابق بخطوة، يعني انت اللي تاخد المبادرة و تعرض عليه مثلا فكرة جديدة أو مشروع جديد أو خطة مختلفة أو حل لمشكلة ما قبل ما ييجي هو يسألك. 

5- حاول دايما تكون الشخص اللي بيحل المشاكل مش اللي بيعملها

تيجي نتخيل سيناريوهين: شخص بيدخل لمديره دايما بالأخبار السيئة والمشاكل! والتاني بيقوله المشكلة وبيطلع له معاها بالحل! تفتكر المدير هيفضل مين فيهم؟ الحقيقة النوع الأول مش هيكون مفضل من أى مدير بشكل عام مش بس المدير الصعب أو المتطلب. يعني لو فيه مشكلة في الشغل، حاول الأول تقعد مع نفسك وتفكر في حلول قبل ما تدخل لمديرك بالمشكلة علشان تعرض عليه الحلول دي بدل ما تعتمد عليه انه يظبط كل حاجة.

6- تجنب الكلام عن مديرك مع زملائك في المكتب

دي من الغلطات الشائعة اللي بيقع فيها كتير من الناس في مكان الشغل، لما بيكون عندنا مشكلة مع مديرنا بنبتدي نتكلم عنها مع زملائنا كا نوع من التنفيس، بس خليك عارف ان الطريقة دي ممكن تزود الموقف سوء ماتحلش. أولأ: لأن الكلام ممكن يوصله بشكل ما. ثانيا: ان الكلام مع زمايلك مش  هايفيدك بأى شئ. 

7- تحمل مسئولية قراراتك وغلطاتك 

كل الناس معرضة للغلط في الشغل، ومش معناه أبدا الإهمال أو التقصي، ومع ذلك تكرار الغلط أكتر من مرة معناه انك مش مركز بالشكل الكافي. لو مديرك بيتكلم معاك في الغلط اللي حصل حاول تكون مسئول عن غلطك و تصلح الموقف بدل ما تدخل معاه في جدال و تكابر في الغلط. لأن الجدال بيزود الموقف سوء و بيخلي مديرك يحط علامة كبيرة عليك، بس طبعا لو فيه سوء تفاهم أو الموقف محتاج توضيح من ناحيتك حاول توضحه بهدوء. 

الصراحة، الشغل مع مدير صعب حاجة متعبة جدا، بس مش مستحيل أبدا انك تخلق من الموقف ده امكانية لتواصل أفضل مع مديرك وتخلي الأمور في صالحك. ومع ذلك لو محاولاتك فشلت في التعامل معاه وبدأت تأثر عليك وعلى سلامتك النفسية فا أعتقد الوقت بقى مناسب انك تدور على شغل تاني.

Leave a Reply