Skip to main content

شراء بيت في الأيام دي مابقاش مهمة سهلة اطلاقا هتحتاج تدور كتير قبل ما تقرر العقار المناسب سواء كان بهدف استثمار، معيشة أو الإيجار، فيه عوامل كتير لازم تحطها في اعتباراك قبل ما تشتري بيت جديد خاصة انك أكيد هاتحط فيه مبلغ كبير جدا. العقارات سوق عليه طلب كبير لانه من أكتر أنواع الإستثمار أمان و ربح. علشان كدة لازم تحط بعض العوامل في اعتبارك وأنت بتشتري: 

الموقع: 

صحيح فيه حاجات كتير بتحدد قيمة العقار لكن الموقع بييجي على رأس قائمة العوامل دي، الموقع بيلعب دور أساسي في تحديد قيمة العقار خاصة مع ظهور مجتمعات سكنية في مدن جديدة لازم تختار بيت يكون قريب من كل حاجة تخلي حياتك أسهل زي: 

  • وجود مدرسة وحضانة قريبة منك. 
  • سوبر ماركت، مركز تجاري للتسوق والخدمات الأساسية. 
  • البنية التحتية للعقار وسهولة الوصول لأنواع المواصلات المختلفة للتحركات اليومية. 

المنطقة المجاورة للعقار والمجتمع المحيط

ايه فايدة انك تجيب بيت كبير لو المنطقة اللي فيها البيت مش أحسن حاجة؟ الحي أو المجمع السكني ليه تأثير كبير على المظهر العام للعقار، مهم انك تشتري بيت في حى متناسب مع متطلباتك وتكون راضي عن المنطقة المحيطة بيك. وأنت بتشتري قيم المكان من ناحية انه مناسب للأسرة، لو عندك حيوانات هل مناسب ليهم؟ لو أنت بتحب الهدوء لازم تقيم المنطقة ان كانت زحمة ودوشة ولا مناسبة لمتطلباتك. 

الحالة العامة للعقار

هما سناريوهين مالهمش تالت اما انك بتشتري في كمبوند جديد أو وحدة في عقار قديم وفي الحالة دي لازم تتأكد من حالة العقار، لأن طبعا فيه سبب منطقي يفسر السعر الأعلى للشقق في المجمعات السكنية الجديدة لانها اتبنت جديد وهاتحتاج صيانة أقل. وبالتالي لو أنت بتشتري في بيت قديم محتاج تتأكد من حالته العامة وتحدد إن كان هايحتاج تجديدات ولا لأ لأن ده بالتأكيد هيكلفك فلوس زيادة، كمان لازم تحط في اعتبارك أن كانت المنطقة السكنية اللي انت بتشتري فيها لسه عليها طلب أو لا؛ على الأقل تضمن أن قيمة عقارك مش هاتقل. 

الأمن والأمان

أكيد مفيش حد هايحب يشتري بيت في منطقة مش أمان أو معرضة لنسبة جريمة أو سرقة عالية علشان كدة ابعد تماما عن الشراء في مناطق مهجورة أو غير مؤمنة. 

خدمات الصيانة 

من أهم مميزات شراء بيت في مجمع سكني جديد انك بتريح دماغك من مواضيع الصيانة، لأن معظم المطورين العقاريين دلوقتي بيقدموا خدمات ما بعد البيع لضمان راحة السكان واللي تشمل الصيانة؛ من الحاجات اللي تطمنك وتخليك تدفع فلوس وأنت راضي انك تكون عارف انك هاتلاقي خدمة مميزة تريحك من وجع دماغ كتير وحلول سريعة لأى مشاكل طارئة وبالتالي ده بيزود من قيمة العقار اللى انت بتشتريه. 

الخدمات السكنية المجاورة 

من الحاجات اللي بتزود قيمة العقار اللى انت بتشتريه هى الخدمات اللي هتلاقيها حواليك كل ما كانت ترفيهية اكتر كل ما زادت قيمة العقار زي جيم، كلوب هاوس، حمامات سباحة، حدائق، ومنطقة لعب للأطفال كل دي خدمات بتزود من قيمة بيتك لأنك مش هاتحتاج تطلع برة الكومبوند علشان تلاقي الخدمات دي. 

المساحة 

مساحة العقار من أهم العوامل اللي بتقدر القيمة المالية بتاعته، هى أكيد في النهاية بترجع لكل شخص بيفضل ايه لما بيأجر أو بيشتري  لكن مايمنعش ان كل ما البيت كان كبير كل ما زادت قيمته لأن عادة الطلب على البيوت الكبيرة بيكون أعلى، فا أكيد شقة بتلات غرق هاتتباع أسرع من شقة بغرفة واحدة أو ستديو. 

العناصر الجمالية المحيطة

مفيش حد مايحبش يصحى على فيو جميل يبص عليه من شباك أو بلكونة أوضته، استثمر في بيت بيطل على مناظر طبيعية جميلة و مساحات خضراء، لأن كل ما كان بيتك بيطل على مناظر جميلة كل ما زاد الإقبال عليه لما تحب تبيع أو تأجر. 

في النهاية، قرار شراء بيت جديد مش قرار سهل علشان كدة لازم تدور كويس وتسأل وتدرس الموضوع بحذر قبل ما تاخد الخطوة دي علشان تقدر تستفيد أقصى استفادة من قرار الشراء ده

لأنك مش بس هاتعيش فيه دلوقتي ممكن على المدى البعيد تقرر تبيعه. لو بتفكر تبتدي رحلة البحث دي، ادخل دلوقتي على أوليكس علشان تلاقي الشقة أو الدوبليكس  المناسب. 

Leave a Reply