Skip to main content

أماكن جديدة للخروج علشان نكسر الروتين و نعمل أنشطة مختلفة الصيف ده 

زهقنا بقى من الخروجات العادية اننا نروح كافيه أو مطعم و ناكل و نشرب و نتكلم شوية و بس،  محتاجين نغير ونعمل أنشطة نخرج فيها طاقتنا السلبية ونفصل فيها من ضغوط الحياة اليومية و نكتشف قدراتنا الداخلية، علشان كده هنقولكم على بعض الأماكن اللي ممكن تقضوا فيها وقت مختلف الصيف ده.

Brush IT

المكان ده بيقدم لك تجربة مختلفة يعني وأنت تستمتع بمنظر جميل و تشم هوا نظيف و بتشرب مشروبك المفضل هترسم قطعة فنية بإيديك بغض النظر عن مستواك في الرسم سواء مبتدأ أو محترف لأن هيكون معاك فنانين محترفين هيساعدوك خطوة بخطوة في صنع قطعتك الفنية اللي بتعبر عنك و اللي هتاخدها معاك البيت.

Brush IT ينظم ورش فنية في مناطق مختلفة في القاهرة في التجمع و قدام الأهرامات لأن مفيش أجمل من انك ترسم قصاد منظر جميل يساعد على الفن و الإبداع

ادخل على الموقع بتاعهم علشان تعرف أكتر Brush IT

إل بينيللو كافيه

تخيل تخرج عادي في كافيه أو مطعم لطيف و تاكل الأكل اللي بتحبه أو تشرب حاجة منعشة وأنت بتلون قطعة سيراميك من اختيارك أنت و أصحابك. ده بالظبط اللي بيقدمه إل بينيللو كافيه. أول ما بتخلص تلوين قطعة السيراميك بتاعتك هتسيبها عندهم علشان يحطوها في الفرن و يكمل شكلها النهائي بعدها تقدر تروح تاخدها وتحتفظ بيها. إل بينيللو كافيه موجود في المعادي ومصر الجديدة و المهندسين.

ستديو فخارة 

تعرف ان الأعمال اليدوية بتساعد في تخفيف الضغوط النفسية وإعادة اكتشاف نفسك و قدراتك؟                                              ده بالظبط اللي بيقدمه ستديو فخارة لكل عملائه لما تكون قادر تصنع شئ بإيدك و تفرح بإنتاجك، فخارة بينظم ورش و دورات تدريبية لتعليم صناعة الفخار للأطفال والكبار، وتقدر تاخد صورة لنفسك وأنت بتصنع قطعتك الفنية.

مدرسة سوما لتعليم الفنون 

مدرسة سوما بتوفر كورسات فنية سواء بهدف الممارسة أو التعليم النظري بتتركز بشكل أساسي في فن التصوير البصري و تاريخ الفنون و الفن المصري المعاصر. الدورات التدريبية اللي بتقدمها مدرسة سوما في مجالات كتيرة زي: الرسم، الصناعات اليدوية، النحت، التمثيل، فن الخطوط، تعليم الرسم  و فن رواية القصص للأطفال.

مدرسة سوما للفنون موجودة في 3 شارع العادل أبو الباكر متفرع من أبو الفدا، الزمالك.

Leave a Reply