Skip to main content

زى ما كلنا عارفين، الموتور من أهم مكونات العربية إن مكانش هو الأهم على الإطلاق. من غيره العربية عبارة عن هيكل على أربع عجلات و شوية تروس و عشان كدة مهم جدا إننا نحافظ على حالة الموتور على قدر المستطاع.

ده طبعا غير إن مشاكل الموتور عادة تصليحها بيكون مكلف جدا و ممكن يخش فى مبالغ ضخمة. كلنا أكيد عارفين الشعور المرعب لما فجأة نلاقى علامة “Check Engine” ظهرت فى التابلو.

و عشان كدة إحنا قررنا نتكلم معكم على شوية حاجات ممكن تساعد إننا نحافظ على حالة الموتور.

تغيير الزيت بإنتظام

تغيير الزيت مهم جدا  لأنه بيحمى الموتور من الوصول لدرجات عالية من الحرارة الناتجة من الخشونة و قوة الإحتكاك بين الأجزاء المتحركة جوة الموتور و لو الوضع ده إستمر لمدة مطولة، حينتج عنه ضرر دائم للموتور

نظام التبريد

نظام التبريد بيتكون بشكل عام من رادياتير و ترموستات و سائل التبريد و مضخة المياه و فائدته إنه يحمى الموتور من درجات الحرارة العالية. لو درجة الحرارة عليت عن درجة معينة، الترموستات بيتسبب إن سائل التبريد يتحرك من الردياتير للموتور عن طريق المضخة و بعدين يرجع الردياتير تانى بعد عملية التبريد.

و عشان كدة مهم جدا إننا نتأكد إن سائل التبريد مش ناقص بشكل متظم.

إتأكد إن مفيش بقع تحت العربية قبل ما تتحرك

حاول دايما قبل ما تتحرك تبص بصة تحت العربية تتأكد إن مفيش بقعة. لو لقيت بقعة دى بتكون غالبا بقعة زيت أو سائل التبريد. التسريبات دى بيكون عادة سببها قطع أو فتحات فى الخراطيم بسبب كثرة الإستهلاك و التعرض الشبه دائم لدرجات حرارة عالية. مشاكل التسريبات دى من المستحسن تصليحها فى بدايتها قبل ما ينتج عنها أضرار بسبب نقص فى الزيت أو سائل التبريد.

متستناش لحد لمبة البنزين ما تنور

حاول إنك تحط بنزين أول بأول لما مؤشر البنزين يوصل للنص أو الربع. الفكرة إن فى رواسب و شوائب بترسب فى قعر تنك البنزين فى العربية. فا لو كمية البنزين اللى فى التانك قلت جامد، ممكن جدا الشوائب دى تتسحب جوة فلتر البنزين و توصل للموتور. لو الموضوع ده حصل كتير، ممكن جدا يبوظ فلتر البنزين و ينتج عنه ضرر للموتور.

 

Leave a Reply