Skip to main content

طيب فى ظل الظروف الموترة جدا اللى العالم بيمر بيها دلوقتى و هو بقاله كتير الصراحة فى الحالة دى، أصبحت حاجة مهمة جدا إن الواحد يكون عنده نشاط معين أو هواية يقدر يمارسها فى وقت فراغه عشان يفصل شوية من حالة التوتر العامة و يستمتع بشكل و لو مؤقت بشوية راحة و صفاء نفسى.

لو هنتكلم على الهوايات، أكيد هنفكر فى الموسيقى اللى تعتبر من أشهر و أعرق مسببات السعادة و الراحة النفسية للإنسان على مر التاريخ. إنك تسمع أغنية أو مزيكا حلوة و عجباك، ده لوحده كفيل إنه يغير مودك للأحسن و يحسن حالتك النفسية بشكل عام. التأثير ده بيحصل من مجرد السمع، فتخيل بقى ممكن يكون التأثير عامل إزاى لو إنت شخصيا اللى بتلعب المزيكا؟ و كمان هو الموضوع مش مجرد تحسن فى الحالة النفسية بس، فى مميزات تانية كتير هنتكلم عليها هنا

الصحة البدنية

و دى ممكن تكون مفاجأة لناس كتير لكن لعب الآلات الموسيقية له تأثير إيجابي جدا على الصحة البدنية. يعنى مثلا آلات النفخ زى الفلوت بتتطلب تنفس بشكل منتظم و عميق و ده بيكون مفيد جدا من ناحية تنظيم نسبة الأوكسوجين فى الجسم و ده بيساعد على تقوية مناعة الإنسان.

و عندك مثلا الآلات الوترية زى العود أو الجيتار و دول مفيدين جدا لعضلات الكتف و الذراع و الصوابع.

و كل الآلات بشكل عام بيطورا قدرة الإنسان  على التنسيق بين الإشارات و الأوامر المختلفة اللى المخ بيبعتها مع الوظائف البدنية  الللى بتنفذ الأوامر دى بشكل دقيق و منظم عشان فى الآخر تتطلع المزيكا من الآلة.

الصحة النفسية

و دى أكيد مش مفاجأة لأن معروف إن الموسيقى بتساعد الواحد على الإحساس بالإسترخاء و السكينة. و الكلام ده مثبت علميا لأن فى دراسات كتير أثبتت إن الموسيقى بينتج عنها هبوط فى ضغط الدم و معدل ضربات القلب (بشكل صحى) ده غير إن الموسيقى فى بعض الحالات بتستعمل فى العلاج النفسى فيما يسمى بالMusic Therapy.

المميزات الإجتماعية

لو عايز تبدأ تتعلم تلعب آلة موسيقية (و لو عايز تتعلم أى حاجة عامة) عادة بتكون الخطوة الأولى إنك بتدور على مدرسة أو مركز تعليم للآلات الموسيقية. عادة الأماكن دى بيكون التعليم فيها جماعى بمعنى إنك بتتعلم مع ناس تانية كتير عندها نفس رغبتك فى لعب المزيكا.

و هنا إنت بتتحط فى موقف ممتاز من ناحية سهولة التعارف على ناس شبهك نسبيا و بتكون فرصة إنشاء الصداقات الجديدة مش قليلة أبدا. خصوصا إنكم بعد كدة ممكن تتقابلوا برة إطار التمرين و تلعبوا مزيكا مع بعض فى أى حتة. و وارد جدا كمان لو الموضوع عجبكم، ممكن تكونوا فرقة و لو مستواكم كان فعلا كويس فا ده ممكن يتحول لمصدر إضافى للدخل لو إبتدت الأماكن تطلب إنكم تلعبوا مزيكا فيها.

القدرة على التعلم

عملية تعليم اللعب على الآلات الموسيقية له فوائد ضخمة على المخ لأنه بيحسن وظائف التركيز و الذاكرة و الProblem Solving. الموضوع شبيه جدا بتأثير الرياضة زى الجيم مثلا على العضلات. كل ما مارست الهواية دى لمدة أطول و بشكل منتظم، كل ما كان التأثير أقوى على المخ و قدرته على التعلم.

دى مجرد نبذة عن الفوائد اللى بتعود على الواحد من تعلم لعب الآلات الموسيقية. فلو بتفكر فى الوضوع، ممكن تشوف إيه الآلات الموسيقية المتوفرة حالية فى  Dubizzle عن طريق الروابط اللى تحت و يلا متضيعش وقت و إبدأ

Musical Instruments – Musical Instruments for sale in Egypt | Dubizzle Egypt

Guitar – Electronics & Home Appliances for sale in Egypt | Dubizzle Egypt

Org – Electronics & Home Appliances for sale in Egypt | Dubizzle Egypt

Keyboard – Musical Instruments for sale in Egypt | Dubizzle Egypt

Leave a Reply