Skip to main content

كل فترة كدة بنلاقى كلمة جديدة كدة ظهرت و سيطرت على الجو العام فى الشغل جوة الشركات، كلمات مثلا زى Innovation أو Automation أو الDigital Transformation على سبيل المثال.  مؤخرا بقى، فى كلمة جديدة ظهرت بنفس السيطرة و القوة دى و الكلمة دى هى الSustainability.

طيب معناها إيه كلمة Sustainability فى نطاق البزنس؟

معناها ببساطة هو القدرة على إدارة الأعمال  بشكل ناجح بغض النظر عن نوع البزنس لكن بشرط إن الإدارة دى ماينتجش عنها أى تأثير سلبى على البيئة أو المجتمع، و مش بس كدة، لازم يكون لها تأثير إيجابى كمان على واحد فيهم أوالإتنين إن أمكن.

وعشان كدة، بالنسبة للشركات اللى مهتمة بالSustainability، مش كفاية إن القرارات تكون مدروسة فقط من ناحية تحقيق أهداف البزنس لكن لازم كمان الشركة تتأكد إن نتايج القرارات دى تكون غير متعارضة مع شروط الSustainability أو الإستدامة.

إزاى ممكن الشركات تطبق الSustainability فى شغلها؟

الموضوع ببساطة إن فى الحالة دى، الشركة بتكون محتاجة تدخل أهداف متوافقة مع الSustainability فى الإستراتيجية العامة بتاعت الشركة زى الأمثلة اللى تحت.

  • تشجيع الإعتماد على مصادر الطاقة النظيفة المتجددة اللى مالهاش تأثير سلبى على البيئة.
  • تحسين نظام التوريد أو الSupply Chain بحيث إنه يقلل من انبعاث الغازات الدفيئة المعروفة بالGreenhouse Gas Emissions.
  • وضع برامج  و سياسات داخل الشركة تشجع على ثقافة إعادة التدوير أو الRecycling.

هل الSustainability مهمة بالنسبة للشركات؟

الSustainability بقت بالتأكيد مهمة جدا للشركات لسببين.

 السبب الأول هو إن الشركة عليها مسؤلية إنها تكون مفيدة للبيئة و المجتمع و مينتجش عن نشاطها أى ضرر لهم. 

السبب التانى إن مستوى الوعى فى موضوع الSustainability فى عالم البزنس زاد بشكل قوى جدا مؤخرا و فى حالات كتير أصبح شرط أساسى للمستثمرين عشان يوافقوا يستثمروا فى شركة أو بزنس.

المستثمر ممكن بسهولة يقيس أو يقيم مستوى الSustainability فى أى شركة عن طريق الESG أو الEnvironmental  Social and Governance Metric اللى عن طريقها ممكن تحليل البصمة الكربونية للشركة و نوع الطاقة المستخدمة و تأثيرها على البيئة و درجة الكفاءة فى إستهلاك المياه  بالإضافة لمماراسات الdiversity and inclusion على سبيل المثال.

أحدث الدراسات أثبتت إن الشركات اللى تصنيفها فى الESG إيجابى أنجح بشكل ملحوظ من الشركات أصحاب التقييمات السلبية.

كلمة أخيرة

الSustainability بدأت كشيء اختيارى للشركات لكن فى الفترة الأخيرة تحولت لشرط أساسى من شروط النجاح و أصبح لها أهمية كبيرة فى السوق وتأثيرها أصبح قوى جدا على سمعة الشركة و قدرتها على جذب المواهب و الإستثمارات. و عشان بقى مهم جدا دمج أهداف الSustainability فى استرتيجيات الشركات؛ فرص النجاح من غيرها أصبحت ضعيفة فى الزمن الحالى.

Leave a Reply