Skip to main content

شركة الدار العقارية أعلنت بشكل رسمى عن رغبتها فى الإستمرار فى وجودها كمستثمر أساسى على المدى الطويل فى السوق العقارى فى مصر. جدير بالذكر إن شركة الدار كانت إستحوذت على شركة SODIC فى 2021 فى واحدة من أكبر صفقات  الإستثمار الأجنبى المباشر فى تاريخ سوق مصر العقارى و ده حصل فى وقت كانت شركة سوديك  فيه من أنجح المطورين العقاريين فى مصر.

صفقة الإستحواذ كان لها نتائج إيجابية جدا حيث إن فى سنة 2022، شركة سوديك قدرت تحقق مبيعات عقارية تقدر ب21.3 مليار جنيه و بكدة تكون تمكنت من تحقيق نمو بنسبة %87 مقارنة بأداء 2021 و ده كان متوافق مع إسترتيجية شركة الدار إنها تساعد على تعزيز سمعة سوديك كمطور عقارى قوى فى المنطقة.

شركة سوديك قدرت تحافظ على نفس مستوى الأداء حيث إنها حققت 3.1 مليار جنيه مبيعات فى الربع الأول من 2023 و ده كان دليل قاطع على قوة السوق العقارى فى مصر و عدم تأثره بشكل قوى من الأزمات الإقتصادية المحلية و العالمية و عشان كدة مشاريع شركة سوديك المستقبلية فى شمال و غرب و شرق القاهرة مازالت مستمرة و مش متوقع تواجه أى أعطال على المدى القريب.

بالإضافة لكدة، شركة الدار أصدرت بيان رسمى مؤخرا عن طريق Abu Dhabi Exchange أو ADX بتؤكد فيه نيتها فى الإستمرار كمستثمر أساسى فى السوق العقارى المصرى. و ده كان خبر إيجابيى مهم لأنه حصل بعد صدور تقرير من Reuters بيفيد إن شركة الدار بتدرس إيقاف جميع إستثماراتها فى مصر.

على الصعيد العام، شركة الدار بتمر بفترة مستقرة و تمكنت إنها تكسر رقمها القياسى للمبيعات فى 2023 حيث إنها حققت مبيعات تقدر ب4.5 مليار درهم برغم صعوبة الأوضاع الإقتصادية العالمية.

Leave a Reply