Skip to main content

معظمنا عارفين إيه هى مهارة البرمجة خصوصا الناس اللى فى مجال التكنولوجيا. للمش عارفين، البرمجة هى مهارة كتابة برامج السوفت وير و الكتابة دى بتتم عن طريق العديد من لغات البرمجة المختلفة زى الأمثلة التالية.

C++, Pyton, Java

برامج السوف وير أصبحت جزء أساسى فى حياتنا و من الصعب تخيل حياتنا اليومية بدون إستعمال برامج سوفت وير. كل الشركات دلوقتى بتعتمد على برامج السوفت وير لتسيير و إدارة أعمالها. على الصعيد الشخصى إحنا كلنا بنستعمل برامج سوفت وير خلال يومنا. على سبيل المثال ، إستعمال تطبيقات التواصل الإجتماعى زى إنستاجرم و فيس بوك أو مثلا قضاء مشتروات عن طريق تطبيق أمازون أو الفرجة على نتفليكس….إلخ

و عشان كدة ، مهارة البرمجة كانت تعد من أهم و أقيم المهارات المطلوبة فى سوق العمل خصوصا فى شركات التكنولوجيا فى خلال السنين الأخيرة الماضية.

قدرات برامج الذكاء الإصطناعى

لكن زى ما كلنا شوفنا فى الكم شهر اللى فاتوا ، حصل تطور رهيب فى قدرات برامج الذكاء الإصطناعى. ده كان موضوع إتكلمنا فيه قبل كدة ، ممكن تشوفه عن طريق الرابط التالى.

The Rise of Artificial Intelligence, Chat GPT – OLX

من المهارات اللى برامج الذكاء الإصطناعى تطورت فيها بشكل قوى جدا هى مهارة البربمجة وده ممكن يكون له تأثير قوى جدا على معدل الطلب على المهارة دى فى سوق العمل فى المستقبل القريب.

نظرة على المستقبل المحتمل

محاولات التنبؤ بالمستقبل بتكون مبنية على الأدلة اللى عندنا النهاردة ، و ده عادة بيكون كافى إننا نطلع تنبؤات على درجة نسبية من الدقة. لكن فى عالم التكنولوجيا الموضوع بيكون أصعب لأن معدل التغييرات سريع جدا و ممكن بين يوم و ليلة كل حاجة تتغير و ديه ببساطة طبيعة المجال.

لكن مع ذلك ، يكون من السذاجة إننا نتجاهل الإحتمالية الكبيرة إن برامج الذكاء الإصطناعى هيكون ليها نصيب كبير من وظائف البرمجة الحالية و ده موقف لازم كل المبرمجيين الحاليين و المستقبليين يكونوا على إستعداد له.

وسع نطاق مهاراتك

لحد قريب كان كافى جدا إنك تكون مبرمج موهوب أو شاطر و تكون ملم بعدد من لغات البرمجة المختلفة عشان تضمن وظيفة فى مجال التكنولوجيا. لكن دلوقتى عندك منافسة شرسة مع برامج الذكاء الإصطناعى. أول حاجة ممكن تعملها هنا إنك تدرس  قدرات الذكاء الإصطناعى فى مجال البرمجة و تشوف فين نقاط قوته و ضعفه و بعدين تثقل مهاراتك فى مواضيع نقاط ضعفه.

بالإضافة لكدة ، زود مهارتك الشخصية أو السوفت سكيلز بجانب مهاراتك التقنية زى مهارات التواصل و التعليم و التدريب و التوجيه لأن كل دى أصبحت مهارات مطلوبة بشدة فى سوق العمل و فى نفس الوقت مش هيكون فيها منافسة مع برامج الذكاء الإصطناعى ، على الأقل فى الوقت الحالى.

كلمة أخيرة

على الرغم من تقدم الذكاء الإصطناعى إلا إنه متوقع منه إنه فقط يسيطر على الجزء البسيط من وظائف البرمجة. المقصود يالجزء البسيط هنا بمعنى إنه الجزء اللى مش محتاج مهارات إبداع أو إبتكار أو تفكير إستراتيجى. و عشان كدة مهم للمبرمجين إنهم يركزوا على الجزء ده فى تنمية مهارتهم فى البرمجة. أما جزء الوظيفة المعتمد على العمليات البسيطة المكررة ، فا ده متوقع إنه يكون من نصيب الذكاء الإصطناعى

Leave a Reply