Skip to main content

مفيش نجاح بييجي بسهولة وفي عالم بيتغير ويتطور كل يوم زي اللي احنا عايشين فيه، محتاج تتعلم انت كمان تتعلم تطور من نفسك ومهاراتك. الحقيقة ان مفيش أداة سحرية للنجاح ولا فيه وصفة معينة تمشي عليها علشان توصله، بس فيه أساليب ومهارات لو حاولت تكتسبها وتتطور فيها أكيد هتحطك على طريق النجاح، مش بس في انك تزود دخلك بس كمان هتوصلك لنسخة أفضل من نفسك في حياتك كلها. هنقولك عليها في المقال ده.

1– التكلم قدام جمهور

مش أي حد يقدر يتكلم قدام جمهور كبير ويخليهم يسمعوه ويكونوا مستمتعين بكلامه، ناس كتير بتحس بقلق وتوتر لما بتتحط في مواقف زي دي لدرجة مرضية، العلم بيسميها “Glossophobia” و ده نوع شائع من الفوبيا بيحصل لبعض الأشخاص لما يضطروا يتكلموا قدام ناس كتير، ولكن مهارة زي دي لو متوفرة في شخصيتك، فا ده هيقطع عليك شوط كبير و هيعلي ثقتك بنفسك، وتعلي كفائتك في المكان اللي انت فيه، بالإضافة لقدرتك على التأثير في الآخرين.. 

2- مهارات التفاوض 

دي مش بس مهارة مطلوبة في سوق العمل، دي مهارة هتساعدك في حياتك كلها انك تعرف ازاي تدخل أى مفاوضات و توصل لأهدافك بسرعة. عكس اللي معظم الناس فاهمينه ان المفاوض الماهر هو شخص بيعرف يتكلم بس،  لكن كمان لازم يكون بيعرف يسمع اللي قصاده و ينتبه لكل كلمة بتتقال و يقدر يخرج من التفاوض ده بحلول ترضي جميع الأطراف.

3- مهارة إدارة الوقت 

القدرة على إدارة الوقت مهارة مطلوبة جدا في سوق العمل و الحقيقة مش كل الناس بتجيد هذه المهارة، تحديد خريطة للمكان اللي عايز توصله أهم من خطوات وصولك والا ازاي هتوصل أو حتى هتعرف انك وصلت؟ ناس كتير بيوجدوا صعوبة انهم يحطوا خطة عمل لكن يقدروا يدخلوا على مرحلة التنفيذ بسهولة. بس مهم جدا تحدد خطتك وقائمة أولوياتك علشان تعرف هتبتدي منين و هتوصل لإيه و الوقت اللي محتاجه علشان توصل لهدفك بنجاح وفي الوقت المحدد.

4- مهارات التحليل 

مهارات التحليل هى قدرتك على انك تعمل بحث دقيق و تجمع معلومات عن الحاجة اللي بتدور عليها بالقدر اللي يساعد في اتخاذ القرار المناسب، أو لحل مشكلة معينة. 

و دي مهارة مطلوبة في كل الوظايف في معظم مجالات الأعمال. 

لأنها بتساعدك تحل المشكلات وتاخد القرارات المناسبة للبزنس على أساس منطقي وعملي مبني على الأدلة والبيانات، وبالتالي تقدر تناقش المؤشرات دي مع أصحاب البزنس. تطويرمهارات التحليلية هيزود قيمتك في سوق العمل وهيساعدك توصل لأعلى مستوى في شغلك.

5- التحكم في أفكارك

ساعات كتير بيكون العائق الوحيد بينك وبين أحلامك هى أفكارك السلبية اللي بسببها بتتعطل أو بتستسلم للإحباط والملل ومابتقدرش تحقق الأهداف اللي ابتديت علشانها. واحدة من أهم وأقوى المهارات اللي ممكن تغير حياتك كلها هى انك تكون المتحكم والمسيطر على أفكارك مش العكس، هتزود صلابتك النفسية قدام تحديات الحياة اللي بنقابلها كل يوم و هتساعدك تاخد القرار الأنسب بغض النظر عن أي اعتبارات عاطفية. لكن المهم تعرف ان محاولاتك لطرد الأفكار السلبية بالعافية مش الطريقة اللي تخليك تقدر تتحكم في أفكارك، حاول تتقبل فكرة وجود الأفكار السلبية وان عادي يمر عليك وقت تفكر بطريقة سلبية، اتكلم مع نفسك وحاول تحلل الموقف وتشوف الإيجابيات زي مانت شايف السلبيات وحاططها في دماغك، كل ده هيساعك تتجاوز التأثير السلبي للأفكار دي وتكمل. 

6- الإلتزام و المثابرة 

المقولة اللي بتقول “الإلتزام ممكن يوديك في حتت مايقدرش الشغف والحماس يوصلها” هى صحيحة 100%، ليه؟ لأن الحقيقة الوصفة العملية للنجاح تتكون من 90% من الإلتزام و 10% من الشطارة والموهبة. يعني ايه الكلام ده؟ يعني التزامك وتصميمك على الوصول لهدفك والوقوف أمام كل العوائق هيوصلك حتى لو ماتمتلكش الموهبة الكافية من البداية. سواء كنت عايز تحقق مستوى معين من اللياقة البدنية، توصل لمنصب معين في شغلك، أو تحسن وضعك المادي، الإلتزام والمواظبة على مهامك اليومية هما المفتاح الوحيد اللي هيوصلك. اصحى كل يوم، روح شغلك، هات أقصى ما عندك بغض النظر عن احساسك وأفكارك، ماتسيبش فرصة للملل الإحباط يسيطر على نشاطك، ودايما افتكر السبب اللي خلاك تبتدي من الأول. 

دلوقتي أنت عرفت المهارت اللي هتساعدك تتابع نجاحك وتوصل لأهدافك المستقبلية، بس الأهم انك تعرف انك تقدر تتعلم أى حاجة جديدة في أى وقت بغض النظر عن السن. وان دايما عندك وقت تزود معرفتك، تنمي مهاراتك وتطور نفسك أو حتى تبتدي من جديد، لكن اللي أكيد معندكش وقت ليه هو انك تستسلم.. بالتوفيق!

Leave a Reply