Skip to main content

مشاهدة الأفلام واحد من أكتر الأشياء الممتعة بالنسبة لمعظم الناس، ولو أنت مش من محبين القراءة، فا الأفل الوثائقية هتكون مصدر ممتع ومفيد لتثقيف نفسك ومحاولة معرفة الأحداث اللي بتدور حواليك أو حقايق عن شئ معين موجود في حياتنا. صانعين الأفلام الوثائقية مسئولين تماما انهم ينقلوا الأحداث الحقيقية سواء عن أحادث تاريخية حصلت بالفعل أو تقديم محتوى علمي بدون أى محاولة للتزييف. علشان كدة تعتبر الأفلام الوثائقية مصدر كويس للمعرفة. احنا في المقال ده جمعنالك شوية أفلام موجودة على نتفليكس لازم تشوفها علشان تزود معلوماتك ومعرفتك عن أشياء كتير حوالينا.

  • The Mind Explained 

عمرك سألت ايه اللي بيحصل جوة دماغك؟ ليه ساعات بنمر بنوبات قلق، أو مشاكل في النوم لحد الأرق المزمن، ليه بنحس بالخوف و بندمن شئ معين؟ كل ده وأكتر هتفهمه لما تتفرج على  المسلسل الوثائقي اللي  بيشرح طريقة عمل الدماغ البشرية، عبارة عن موسمين كل موسم فيهم 5 حلقات، واللي عملت التعليق الصوتي في الموسم الأول هي الممثلة الأمريكية إيما ستون، والموسم التاني جوليان مور. المسلسل بيعرضلنا المؤثرات الخمسة اللي بتأثر على الدماغ البشري وهى؛ الذاكرة، الأحلام، القلق، التركيز والإدمان. 

  • How To Change Your Mind

مسلسل وثائقي تاني متاخد من كتاب بنفس الإسم من تأليف مايكل بولان، مكون من 4 حلقات كل حلقة بتعرض مواضيع مثيرة للإهتمام زي استخدام المخدرات النفسية وتأثيرها على الدماغ والعقل، آليات عملها واستخدامها في علاج الأمراض النفسية والعقلية. ويستكشف فكرة استخدام المخدرات النفسية، مثل الحشيش والأسيتيل صفران، في علاج الأمراض النفسية والعقلية، مثل الاكتئاب والقلق والإدمان.

  • Money Explaind

 يتكون المسلسل من خمس حلقات، كل حلقة بتركز على موضوع مختلف زي بطاقات الائتمان والقروض الطلابية والاحتيال المالي والمقامرة. الميزة في المسلسل ده انه بيتناول مواضيع معقدة بطريقة بسيطة وممتعة، فا لو أنت عايز تزود وعيك بالأمور المالية المحتوى الوثائقي ده هيكون مفيد جدا بالنسبالك. 

  • Get Smart With Money

معظمنا لسه مش عارف إزاي يتعامل مع الفلوس بالشكل اللي يخليه يقدر يحقق أقصى استفادة ممكنة منها. الفيلم الوثائقي Get Smart With Money  بيديك نصايح من خبراء متخصصين تساعدك تصرف أقل و تحوش كمان علشان تقدر توصل لأهدافك و تحسن وضعك المالي. 

  • A Trip To Infinity 

هل اللانهاية موجودة؟ وهل نقدر نشوفها؟ في فيلم رسوم متحركة (من صنع فنانين من ١٠ دول)، علماء ورياضيين متطورين جداً بيدوروا على اللانهاية وآثارها المحيرة على الكون. فا لو أنت مهتم بالمحتوى العلمي وعندك فضول تكتشف وتعرف الفيلم ده هيكون مفيد جدا بالنسبالك. 

  • Athelete A 

الفيلم بيتكلم عن قصة القبض على لاري نصار الطبيب الخاص بفريق الجمباز النسائي في الولايات المتحدة، بعد حوالي 20 سنة من حوادث التحرش بالبنات اللي كان المفروض بيعالجهم، والفيلم بالتحديد بيتكلم عن ماجي نيكولز، اللي بلغت السلطات عن تعرضها للتحرش سنة 2015 وتم استبعادها من فريق الأولمبياد 2016. بتحكي ماجي ووالديها القصة في الفيلم. 

  • The Minimalists..Less is Now

فكرت قبل كدة ان ده الوقت اللي تقلل فيه حاجتك، الوقت اللي تبتدي تستغنى عن أمتلاك الأشياء واستبدالها بالأشياء اللي انت محتاجها فعلا؟ الفيلم الوثائقي ده بيعرض كيفية التخلي عن الأشياء الزايدة عن حاجتك والإكتفاء باللي انت محتاجه فعلا من خلال قصة صديقين بيتكلموا عن فوايد الحياة وفقا لمبدأ Minimalism. 

  • Dirty Money

هل فعلا عالم البزنس والنجاح الجامح اللي بتوصله الشركات الكبيرة صعب يكون بنزاهة؟ 

ده اللي هتشوفه لما تتفرج على Dirty Money، المسلسل الوثائقي المكون من موسمين واللي بيتكلم عن فساد وجشع الشركات العالمية الكبرى، كل حلقة بتقدم قصص نصابين أسطوريين ومحتالين وأشخاص مشبوهين بالقانون اللي بيعملوا كل حاجة علشان ينصبوا على الناس ويسرقوا ملايين منهم. هتتصدم لما تعرف كام اسم كبير متورط في الفساد والابتزاز. 

عموما، الأفلام الوثائقية هى وسيلة قوية للتثقيف و مصدر للإلهام وفي نفس الوقت بشكل ترفيهي ومسلي، لو مهتم بقضايا اجتماعية، محتوى علمي، تاريخي أو سيرة ذاتية، تقدر تعتبر الأفلام الوثائقية مصدر ممتع للمعلومات اللي أنت محتاج تعرفها. 

مع كل منصات المشاهدة اللي بتظهر كل يوم تقدر تلاقي أفلام وثائقية من كل أنحاء العالم. حتى لو أنت جديد على النوع ده من الأفلام أكيد هتلاقي موضوع يثير اهتمامك.

Leave a Reply