Skip to main content

طبعا زى ما كلنا عارفين، موضوع الremote work أو الwork from home إنتشر بشكل قوى جدا فى عالم الشركات فى العالم كله بسبب ظروف جائحة كورونا. لكن قبل كدة الموضوع ده كان نادر جدا و مش بيحصل إلا تحت ظروف إستثنائية.

بعد مرور حوالى ثلاث سنين من بداية جائحة كورونا، نقدر نقول إن الحياة بشكل شبه كلى رجعت لطبيعتها اللى كنا متعودين عليها قبل كورونا. لكن من الحاجات القليلة اللى إستمرت بشكل قوى هى الRemote Work لكن بعد ما حصل له تطور بسيط و تحول لHybrid work بمعنى إن الموظفين بيشتغلوا جزء من الأسبوع من المكتب و الباقى من البيت.

السؤال هنا، هل نظام الشغل ده مستمر معانا ولا بيعيش آخر أيامه؟

شركات كتير إبتدت تبدى رغبتها بشكل واضح إن الموظفين يرجعوا المكتب طوال إسبوع العمل

و الموضوع ده مش جديد قوى و إبتدى يظهر من شهر مايو 2021 لما الرئيس التنفيذى لشركة  Goldman Sachs أعلن إن موظفين الشركة محتاجين يستعدوا للعودة للمكتب بشكل دائم. و أول حاجة عملها إلون ماسك بعد ما إستحوذ على شركة تويتر إنه أصدر قرار برجوع الموظفين للمكتب و إنهم لازم يقضوا 

٤٠ ساعة فى الأسبوع بيشتغلوا من المكتب.

و مديرين تانيين فى شركات تانية كتير أصدروا قرارات مماثلة وأكتر سبب كانوا بيبرروا بيه قرارهم هو قلة التعاون الشخصى بين موظفين الشركة خصوصا لو فى أقسام مختلفة و التأثير السلبى للموضوع ده على ثقافة الشركة، بالذات بالنسبة للخريجين الجدد اللى معظمهم مجربش شغل المكتب أصلا لأنه إتخرج خلال أو بعد جائحة كورونا.

لكن زى ما فى عيوب لموضوع الشغل الremote أو hybrid كان برضه فيه مميزات. من أهم المميزات دى إن فى دراسات كتير أثبتت إن موظفين كتير إنتاجيتهم زادت بشكل ملحوظ لما إشتغلوا بنظام الhybrid work. و كمان بما إن جزء كبير من الموظفين أصبح متمسك بالhybrid work فا بكدة الموضوع ده تحول لأداة الشركة ممكن تستغلها للحفاظ على الموظفين. ده طبعا بالإضافة للتوفير الضخم للشركة من حيث مصاريف إيجار المقرات و المكاتب بالإضافة لمصاريف الكهرباء و الصيانة و المياه. 

طيب إيه التوقعات الحالية بالنسبة للمستقبل؟

طيب عشان نتكلم بشكل واقعى، مش متوقع فى ظل المعطيات الحالية إن موضوع الhybrid work ينتهى قريب.

فئة الMillennials حاليا بيمثلوا أكبر كتلة فى سوق العمل العالمى و حسب آخر الدراسات، الفئة دى متمسكة بمبدأ الhybrid work و عدم توافره سبب كافى إنهم يرفضوا أو يسيبوا وظيفة. أما عن Gen Z اللى هما مستقبل سوق العمل، حسب دراسات كتير هما كمان بيفضلوا الhybrid work عن العودة full time للمكتب.

فا فى ظل المعلومات دى، الشركات بشكل عام من مصلحتها تحاول ترضى الفئتين دول لأنهم بيمثلوا الحاضر و المستقبل لسوق العمل و من غيرهم الشركة مش هتعرف تحافظ على وجودها. 

Leave a Reply